Asiakkaan maantieliikenteen nykytilan selvitys ja tehostaminen VR Transpointille
Pääkkönen, Joose (2018)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061513986
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061513986
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää VR Transpointin asiakkaan maantieliikenteen nykytila ja olisiko maantieliikenne mahdollisesti tehostettavissa tulevaisuutta silmällä pitäen. Selvityksessä käytiin läpi asiakkaan nykyisen maantieliikenteen kuormamäärät päivätasolla ja tutkittiin, olisiko kuormamääriä mahdollista vähentää käyttämällä tarjolla olevaa kalustoa tehokkaammin ja samalla kaluston kuormausastetta nostaen. Kuormausastetta nostamalla voidaan kuljetusten taloudellisuutta parantaa merkittävästi.
Kvantitatiivisella tutkimuksella oli työssä pääpaino, mutta myös vertailevalla tutkimuksella oli työssä paikkansa. Työssä käytettiin tutkimuslähteenä toimeksiantajan tarjoamaa Excel-aineistoa, josta selviää asiakkaan kuormamäärät kokonaisuudessaan. Aineiston pohjalta haettiin vastauksia seuraaviin kysymyksiin: kuinka monta kuormaa on ollut päivittäin, mikä on ollut kuormien keskiarvomäärä päivätasolla ja mikä on ollut kuormien keskiarvopaino? Lisäksi pyrittiin löytämään minimikalustomäärä, jolla kuormat olisivat ajettavissa ja paljonko on maksettu minimiä per kuorma.
Johdannon ja tutkimusmenetelmien läpikäymisen jälkeen työssä seuraa teoriaosuus, jonka tavoitteena on syventää lukijan tietämystä varsinaisen tutkimusosion taustalla vaikutta-vista asiakokonaisuuksista. Teoriaosuus lähtee rakentumaan aivan logistiikan perusteista ja se pitää sisällään maantiekuljetusten lainsäädäntöä, kuljetuskaluston tyypit, rajoitteet ja vaatimukset kuljetussuunnitteluprosessin tilauksesta alkaen ja taloudellisen kuljetustoiminnan pääperiaatteet.
Tutkimuksen avulla onnistuttiin löytämään vastaukset esitettyihin kysymyksiin. Kuormia koskevat olennaiset tiedot saatiin selville ja selvisi myös, että kuormamääriä on mahdollista vähentää käyttämällä erityyppistä kuljetuskalustoa. Muiden muassa tästä johtuen nykyinen kuljetuskalusto ei ole tutkimuksen kuljetusten kannalta kaikkein optimaalisin vaihtoehto. Tutkimuksen tulokset tarjosivat vankan pohjan mahdolliselle jatkotutkimukselle, jossa eri kalustotyyppejä vertailtaisiin vielä tarkemmin keskenään.
Kvantitatiivisella tutkimuksella oli työssä pääpaino, mutta myös vertailevalla tutkimuksella oli työssä paikkansa. Työssä käytettiin tutkimuslähteenä toimeksiantajan tarjoamaa Excel-aineistoa, josta selviää asiakkaan kuormamäärät kokonaisuudessaan. Aineiston pohjalta haettiin vastauksia seuraaviin kysymyksiin: kuinka monta kuormaa on ollut päivittäin, mikä on ollut kuormien keskiarvomäärä päivätasolla ja mikä on ollut kuormien keskiarvopaino? Lisäksi pyrittiin löytämään minimikalustomäärä, jolla kuormat olisivat ajettavissa ja paljonko on maksettu minimiä per kuorma.
Johdannon ja tutkimusmenetelmien läpikäymisen jälkeen työssä seuraa teoriaosuus, jonka tavoitteena on syventää lukijan tietämystä varsinaisen tutkimusosion taustalla vaikutta-vista asiakokonaisuuksista. Teoriaosuus lähtee rakentumaan aivan logistiikan perusteista ja se pitää sisällään maantiekuljetusten lainsäädäntöä, kuljetuskaluston tyypit, rajoitteet ja vaatimukset kuljetussuunnitteluprosessin tilauksesta alkaen ja taloudellisen kuljetustoiminnan pääperiaatteet.
Tutkimuksen avulla onnistuttiin löytämään vastaukset esitettyihin kysymyksiin. Kuormia koskevat olennaiset tiedot saatiin selville ja selvisi myös, että kuormamääriä on mahdollista vähentää käyttämällä erityyppistä kuljetuskalustoa. Muiden muassa tästä johtuen nykyinen kuljetuskalusto ei ole tutkimuksen kuljetusten kannalta kaikkein optimaalisin vaihtoehto. Tutkimuksen tulokset tarjosivat vankan pohjan mahdolliselle jatkotutkimukselle, jossa eri kalustotyyppejä vertailtaisiin vielä tarkemmin keskenään.