"Jag är mycket beroende av den här servicen. Den är väldigt viktig för oss eftersom jag inte hinner eller kan allting själv" : en kvalitativ studie om erfarenheter och utvecklingsförslag av rehabiliteringshandledningen vid Vasa centralsjukhus
Asplund, Viktoria (2018)
Asplund, Viktoria
Yrkeshögskolan Novia
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061513970
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061513970
Tiivistelmä
Syftet med detta examensarbete är att bidra till utvecklandet av rehabiliteringshandledningsprocessen vid Vasa centralsjukhus. Examensarbetet är ett beställningsarbete av rehabiliteringshandledarna vid Vasa centralsjukhus.
För att nå syftet med examensarbetet valdes en kvalitativ undersökningsmetod. Fem föräldrar till långtidssjuka barn under skolåldern intervjuades. Med hjälp av föräldrarnas åsikter och erfarenheter kan man utveckla rehabiliteringshandledningsprocessen efter klienternas behov och önskemål.
Teoridelen i mitt examensarbete omfattar vad det kan innebära att ha en långtidssjukdom och hur det kan påverka familjen och hela familjens livssituation. I teoridelen behandlas även rehabilitering och betydelsen av rehabiliteringshandledning vid en långtidssjukdom.
Genom undersökningen kan man bland annat konstatera att rehabiliteringshandledning är relativt okänd och att kunskap om rehabiliteringshandledningen och dess betydelse kunde öka både för yrkesutbildade personer men också för andra personer. Familjerna i undersökningen har haft nytta av rehabiliteringshandledningen som de har fått och genom att öka kunskapen om rehabiliteringshandledning kan man bidra till att flera familjer och klienter får den hjälp och det stöd som de behöver. The purpose of this thesis is to contribute to the development of the rehabilitation guidance process at Vaasa Central Hospital. The thesis was commissioned by the rehabilitation coaches at Vaasa Central Hospital.
In order to achieve the purpose of the thesis a qualitative research method was chosen. Five parents with long-term ill children under school age were interviewed. With the help of the opinions and experiences of the parents it becomes possible to develop the rehabilitation guidance process according to the needs and wishes of the clients.
The theory part in my thesis includes what it can be like to live with a long-term illness and how it may affect the family and the life situation of the entire family. The theory part also covers rehabilitation and the importance of rehabilitation guidance when a long-term illness is present.
With this research one can conclude that rehabilitation guidance is relatively unknown and that the knowledge about rehabilitation guidance and its importance could be greater when it comes to both trained professional and others. The families participating in the study have gained from the rehabilitation guidance they have received and by increasing the knowledge about rehabilitation guidance one can contribute to giving more families and clients the help and support they need.
För att nå syftet med examensarbetet valdes en kvalitativ undersökningsmetod. Fem föräldrar till långtidssjuka barn under skolåldern intervjuades. Med hjälp av föräldrarnas åsikter och erfarenheter kan man utveckla rehabiliteringshandledningsprocessen efter klienternas behov och önskemål.
Teoridelen i mitt examensarbete omfattar vad det kan innebära att ha en långtidssjukdom och hur det kan påverka familjen och hela familjens livssituation. I teoridelen behandlas även rehabilitering och betydelsen av rehabiliteringshandledning vid en långtidssjukdom.
Genom undersökningen kan man bland annat konstatera att rehabiliteringshandledning är relativt okänd och att kunskap om rehabiliteringshandledningen och dess betydelse kunde öka både för yrkesutbildade personer men också för andra personer. Familjerna i undersökningen har haft nytta av rehabiliteringshandledningen som de har fått och genom att öka kunskapen om rehabiliteringshandledning kan man bidra till att flera familjer och klienter får den hjälp och det stöd som de behöver.
In order to achieve the purpose of the thesis a qualitative research method was chosen. Five parents with long-term ill children under school age were interviewed. With the help of the opinions and experiences of the parents it becomes possible to develop the rehabilitation guidance process according to the needs and wishes of the clients.
The theory part in my thesis includes what it can be like to live with a long-term illness and how it may affect the family and the life situation of the entire family. The theory part also covers rehabilitation and the importance of rehabilitation guidance when a long-term illness is present.
With this research one can conclude that rehabilitation guidance is relatively unknown and that the knowledge about rehabilitation guidance and its importance could be greater when it comes to both trained professional and others. The families participating in the study have gained from the rehabilitation guidance they have received and by increasing the knowledge about rehabilitation guidance one can contribute to giving more families and clients the help and support they need.