Modern CSR with additional introspection on CSR in regards to small and medium enterprises
Pakonen, Johannes (2018)
Pakonen, Johannes
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061814051
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061814051
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena on kertoa selkeästi yhteiskuntavastuusta niin, että asiasta tietämättömätkin hahmottavat sen. Sen lisäksi työhön koottiin ohjeista lisäinformaation löytämiseksi, syvällisempää materiaalia aiheesta sekä tietoa peruslaatuisen yhteiskuntavastuullisen yhtiöohjelman sisällöstä. Lisäksi työssä keskitytään PK-yritysten ja yhteiskuntavastuun väliseen suhteeseen tarkastelemalla neljää aiheeseen keskittynyttä tutkimusta.
Yhteiskuntavastuu on yleismaallinen termi, joka sisältää hallinnollisia ulottuvuuksia sekä ohjelmia, jotka keskittyvät kestäviin ja vastuullisiin toimiin yhtiön sisä- ja ulkopuolella. Nämä ulottuvuudet useimmiten sisältävät taloudellisen, sosiaalisen ja ympäristöllisen puolen.
PK-yritykset, eli pienet ja keskikokoiset yritykset, ovat yritysmuoto joidenka henkilöluku, liikevaihto tai kokonaistase alittavat tietyt arvot. Nämä rajat ovat tällä hetkellä maakohtainen, mutta EU määrittää sen seuraavanlaisesti: henkilöluvun pitää alittaa 500 henkilön määrän, liikevaihdon pitää olla alle 50 miljoonaa euroa tai kokonaistaseen pitää olla alle 48 miljoonaa.
Neljässä analysoidussa tutkielmassa PK-yrityksistä ja yhteiskuntavastuusta näkyi viitteitä hallinnon aatteiden ja ideaalien, sekä yhteiskuntavastuullisten ohjelmien käyttöönottamisen ja hallinnoimisen välillä. Tutkielmissa olevat kyselyt ja haastattelut antoivat syvällisen näkemyksen PK-yritysten perspektiivistä yhteiskuntavastuullisissa asioissa. Ne yritykset, jotka olivat ottaneet käyttöön yhteiskuntavastuullisia ohjelmia, näkivät saavansa niistä yliotteen kaupallisen yliotteen kilpailijoitaan vastaan.
Yhteiskuntavastuu on yleismaallinen termi, joka sisältää hallinnollisia ulottuvuuksia sekä ohjelmia, jotka keskittyvät kestäviin ja vastuullisiin toimiin yhtiön sisä- ja ulkopuolella. Nämä ulottuvuudet useimmiten sisältävät taloudellisen, sosiaalisen ja ympäristöllisen puolen.
PK-yritykset, eli pienet ja keskikokoiset yritykset, ovat yritysmuoto joidenka henkilöluku, liikevaihto tai kokonaistase alittavat tietyt arvot. Nämä rajat ovat tällä hetkellä maakohtainen, mutta EU määrittää sen seuraavanlaisesti: henkilöluvun pitää alittaa 500 henkilön määrän, liikevaihdon pitää olla alle 50 miljoonaa euroa tai kokonaistaseen pitää olla alle 48 miljoonaa.
Neljässä analysoidussa tutkielmassa PK-yrityksistä ja yhteiskuntavastuusta näkyi viitteitä hallinnon aatteiden ja ideaalien, sekä yhteiskuntavastuullisten ohjelmien käyttöönottamisen ja hallinnoimisen välillä. Tutkielmissa olevat kyselyt ja haastattelut antoivat syvällisen näkemyksen PK-yritysten perspektiivistä yhteiskuntavastuullisissa asioissa. Ne yritykset, jotka olivat ottaneet käyttöön yhteiskuntavastuullisia ohjelmia, näkivät saavansa niistä yliotteen kaupallisen yliotteen kilpailijoitaan vastaan.