Laivan varustelutyön muutosprosessien kehittäminen : lisä- ja muutostöiden dokumentointi
Koskela, Matti (2018)
Koskela, Matti
Turun ammattikorkeakoulu
2018

Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061814067
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061814067
Tiivistelmä
Kilpailu risteilylaivarakentamisen kokonaistoimittajien (KT) kentällä kasvaa jatkuvasti. Kaikkien on tehostettava toimintaansa ja löydettävä ne osa-alueet, joilla kustannuksia voidaan pienentää.
Risteilijää aletaan rakentaa paljon aikaisemmin kuin itse suunnittelu on valmis. Tästä tuotannon ja suunnittelun kehämäisestä takaa-ajosta syntyy vääjäämättä töitä, joita ei voida täysin ennakoida. Tämä alaan kiinteästi kuuluva osatekijä, lisä- ja muutostyöt, aiheuttaa kustannuksia, joiden kokonaissumma on merkittävä. Kustannusten ohjaaminen eteenpäin tahoille, joille kustannusten korvaaminen kuuluu, on hankalaa ja NIT Oy:n nykyinen prosessi ei tuota tyydyttävää tulosta.
Tämä työ on ensimmäinen, joka keskittyy lisä- ja muutostöistä aiheutuvien kustannuksien hallintaan. Lean-filosofian metodeita käyttäen ongelmaan haetaan ratkaisukeinoja. Opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää prosessi, joka ohjaa sen mukaan toimivan henkilön tuottamaan ne dokumentit, joiden avulla kustannukset voidaan ohjata oikeille tahoille. Lopputuloksena on dokumentaatio, jossa on kaikki projektipäällikölle tarpeelliset tiedot neuvottelujen käymiseen asianosaisten tahojen kanssa. Lisä- ja muutostyöneuvotteluita käydään laivan tulevan omistajan ja telakan välillä, kokonaistoimittajien ja alihankkijoiden välillä, sekä alihankkijan ja heidän alihankkijansa välillä. Tämä työ keskittyy lisä- ja muutostöiden dokumentaatioon, jota tarvitaan neuvotteluissa KT:n ja telakan tai KT:n ja alihankkijan välillä.
Risteilijää aletaan rakentaa paljon aikaisemmin kuin itse suunnittelu on valmis. Tästä tuotannon ja suunnittelun kehämäisestä takaa-ajosta syntyy vääjäämättä töitä, joita ei voida täysin ennakoida. Tämä alaan kiinteästi kuuluva osatekijä, lisä- ja muutostyöt, aiheuttaa kustannuksia, joiden kokonaissumma on merkittävä. Kustannusten ohjaaminen eteenpäin tahoille, joille kustannusten korvaaminen kuuluu, on hankalaa ja NIT Oy:n nykyinen prosessi ei tuota tyydyttävää tulosta.
Tämä työ on ensimmäinen, joka keskittyy lisä- ja muutostöistä aiheutuvien kustannuksien hallintaan. Lean-filosofian metodeita käyttäen ongelmaan haetaan ratkaisukeinoja. Opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää prosessi, joka ohjaa sen mukaan toimivan henkilön tuottamaan ne dokumentit, joiden avulla kustannukset voidaan ohjata oikeille tahoille. Lopputuloksena on dokumentaatio, jossa on kaikki projektipäällikölle tarpeelliset tiedot neuvottelujen käymiseen asianosaisten tahojen kanssa. Lisä- ja muutostyöneuvotteluita käydään laivan tulevan omistajan ja telakan välillä, kokonaistoimittajien ja alihankkijoiden välillä, sekä alihankkijan ja heidän alihankkijansa välillä. Tämä työ keskittyy lisä- ja muutostöiden dokumentaatioon, jota tarvitaan neuvotteluissa KT:n ja telakan tai KT:n ja alihankkijan välillä.
