Nykyaikaiset trendit ja niiden käyttömenetelmät uusien brändien suunnittelemisessa
Määttä, Maxim (2018)
Määttä, Maxim
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018062014156
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018062014156
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on todistaa, että nykyaikaiset muotitrendit voidaan tehokkaasti ennustaa ja saatuja tuloksia käyttää oman brändin kehittämisessä. Tämän hypoteesin vahvistamiseen analysoin muodin historiaа sekä nykymaailman ilmiöiden heijastusta muotiin. Saadut tiedot voidaan hyväksikäyttää uuden menestyksellisen brändin luomisessa, jossa yhdistetään nykytrendiä ja suunnittelijan omaa näkemystä.
Opinnäytetyön hypoteesin tarkastamista varten analysoidaan muodin historian kehitystä: sitä, miten ihmiset valitsivat vaateita ennen vanhaa ja mikä vaikuttaa heidän valintoihin nykyään. Ihmisten kuluttamisen ymmärtäminen ja sen takana olevien psykologisten tekijöiden paljastaminen, on tärkeä osa uuden brändin luomisessa ja sen onnistumisessa. Työn käytännöllisessä osassa analysoidaan kahta uudehkoa brändiä, niiden kehitystä ja kasvua, samalla käydään keskustelut suunnittelijoiden kanssa, joissa pohditaan heidän tuotteiden vahvuuksia ja mahdollisia virheitä. Tämän analyysin perusteella luon oman ELLIOS BERG nimisen brändin, käyttäen kaiken tarvittavan tiedon oman brandbookin luomisen mahdollistamiseksi, jossa ei olisi nuorille suunnittelijoille tyypillisiä virheitä.
Opinnäytetyön tuloksia käytetään jatkossa omassa yrityksessä, niiden avulla pyritään vähentämään merkittävästi mahdollisia virheitä, jotka ovat tyyppilisiä nuorille suunnittelijoille.
Opinnäytetyön hypoteesin tarkastamista varten analysoidaan muodin historian kehitystä: sitä, miten ihmiset valitsivat vaateita ennen vanhaa ja mikä vaikuttaa heidän valintoihin nykyään. Ihmisten kuluttamisen ymmärtäminen ja sen takana olevien psykologisten tekijöiden paljastaminen, on tärkeä osa uuden brändin luomisessa ja sen onnistumisessa. Työn käytännöllisessä osassa analysoidaan kahta uudehkoa brändiä, niiden kehitystä ja kasvua, samalla käydään keskustelut suunnittelijoiden kanssa, joissa pohditaan heidän tuotteiden vahvuuksia ja mahdollisia virheitä. Tämän analyysin perusteella luon oman ELLIOS BERG nimisen brändin, käyttäen kaiken tarvittavan tiedon oman brandbookin luomisen mahdollistamiseksi, jossa ei olisi nuorille suunnittelijoille tyypillisiä virheitä.
Opinnäytetyön tuloksia käytetään jatkossa omassa yrityksessä, niiden avulla pyritään vähentämään merkittävästi mahdollisia virheitä, jotka ovat tyyppilisiä nuorille suunnittelijoille.