Kotimaisuuden merkitys kuluttajalle : Case: Pentik Oy/Kokkolan myymälä
Rajaniemi, Emma (2018)
Rajaniemi, Emma
Centria-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018062114175
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018062114175
Tiivistelmä
Työ käsittelee alkuperämaan merkitystä kuluttajalle. Toimeksiantajana työlle toimi Pentik Oy:n Kokkolan myymälä ja työn aihe on Kotimaisuuden merkitys kuluttajalle.
Tarkoituksena on selvittää, minkälainen merkitys tuotteen alkuperällä on asiakkaille, minkälaisia ajatuksia aihe herättää heissä ja ovatko he valmiita maksamaan tuotteesta enemmän, jos se on valmistettu Suomessa. Lisäksi työssä tarkastellaan myymäläympäristön merkitystä osana asiakasviestintää ja miten se vaikuttaa asiakkaiden mielikuviin tuotteista.
Osana opinnäytetyötä toteutettiin Pentik Oy:n Kokkolan myymälässä asiakaskysely keväällä 2018. Vastauksia kerättiin myymälässä kuukauden ajan ja vastauksia saatiin 128 kappaletta. Kyselyssä selvitettiin asiakkaiden taustatiedot, mielikuvat kotimaisista tuotteista, kotimaisten tuotteiden merkitys sekä mielikuva myymäläympäristöstä.
Kyselytulosten perusteella voitiin todeta, että asiakkaat arvostavat Suomessa valmistettuja tuotteita niin laadun kuin työllistävän vaikutuksen vuoksi. Kyselyn avulla Pentikin Kokkolan myymälälle saatiin muodostettua selkeä kuva myymälän nykytilanteesta ja asiakasprofiilista ja esitettiin kehitysehdotuksia siitä, miten lisätä asiakkaiden tietoisuutta Suomessa valmiste-tuista tuoteryhmistä.
Tarkoituksena on selvittää, minkälainen merkitys tuotteen alkuperällä on asiakkaille, minkälaisia ajatuksia aihe herättää heissä ja ovatko he valmiita maksamaan tuotteesta enemmän, jos se on valmistettu Suomessa. Lisäksi työssä tarkastellaan myymäläympäristön merkitystä osana asiakasviestintää ja miten se vaikuttaa asiakkaiden mielikuviin tuotteista.
Osana opinnäytetyötä toteutettiin Pentik Oy:n Kokkolan myymälässä asiakaskysely keväällä 2018. Vastauksia kerättiin myymälässä kuukauden ajan ja vastauksia saatiin 128 kappaletta. Kyselyssä selvitettiin asiakkaiden taustatiedot, mielikuvat kotimaisista tuotteista, kotimaisten tuotteiden merkitys sekä mielikuva myymäläympäristöstä.
Kyselytulosten perusteella voitiin todeta, että asiakkaat arvostavat Suomessa valmistettuja tuotteita niin laadun kuin työllistävän vaikutuksen vuoksi. Kyselyn avulla Pentikin Kokkolan myymälälle saatiin muodostettua selkeä kuva myymälän nykytilanteesta ja asiakasprofiilista ja esitettiin kehitysehdotuksia siitä, miten lisätä asiakkaiden tietoisuutta Suomessa valmiste-tuista tuoteryhmistä.