POHJOIS-KYMEN SAIRAALAN YHTEISPÄIVYSTYKSEN SUURKÄYTTÄJÄANALYYSI
Aalto-Riihiaho, Emmi; Heikkinen, Soile (2016)
Aalto-Riihiaho, Emmi
Heikkinen, Soile
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018062614246
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018062614246
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli Kouvolan kaupungin Pohjois-Kymen sairaalan suurkäyttäjäasiakkaiden tunnistaminen ja heidän saamaansa sosiaalisen tuen analysointi vuoden 2014 ajalta. Osatavoitteena oli myös palveluiden kehittämistarpeiden havainnointi. Opinnäytetyön tulokset toimivat laajemman Pohjois-Kymen sairaalan toteuttaman yhteispäivystyksen ja terveysasemien suurkäyttäjäanalyysin osa- ja taustatutkimuksena.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä oli pääosin kvantitatiivinen sisältäen kvalitatiivisia osioita. Tutkimusaineisto kerättiin kesällä 2015 tiedonkeruulomakkeen avulla Kouvolan kaupungin Terveys- sekä SosiaaliEffican asiakaskirjausmerkinnöistä. Havaintoyksiköitä oli 238, joista 229 analysoitiin. Suurkäyttäjäksi määrittyi henkilö, joka oli käyttänyt yhteispäivystyksen palveluita yli 10 kertaa vuoden 2014 aikana.
Tutkimusaineisto tallennettiin SPSS-ohjelmaan, aineiston tilastolliset analyysit suoritettiin SPSS- sekä Excel-ohjelmilla. Opinnäytetyön määrällinen aineisto analysoitiin ristiintaulukoinnein. Laadullisen aineiston analyysimenetelminä olivat dokumentti- sekä sisällönanalyysi. Tutkimuksen tulokset esitettiin prosentteina, keskiarvoina, sanallisesti sekä havainnollistettiin kuvin ja taulukoin.
Yleisimmiksi suurkäyttäjäryhmiksi profiloituvat pitkäaikais- ja monisairaat sekä mielenterveysongelmaiset asiakkaat. Yhteispäivystyksen suurkäyttäjäasiakkaiden sosiaaliset ja terveydelliset taustat ovat moninaiset. Asiakasasiakirjoissa sosiaalisen tuen kuvaus on niukkaa. Pääosin sosiaalista tukea saadaan puolisolta ja lähisukulaisilta, mutta runsaasti myös julkiselta sektorilta. Valtaosa yhteispäivystyksen suurkäyttäjäasiakkaista käyttää runsaasti myös muita julkisia terveyspalveluita. Vajaa kolmasosa ei käytä muita julkisen sektorin palveluita, kuin terveydenhoitopalveluita. Sosiaalitoimen asiakkuus on yli kolmanneksella suurkäyttäjistä.
Suurkäyttäjäasiakkaiden tarvitsema tuki on monialaista, yksilöllistä ja pitkäkestoista. Tehostettua tukea tarvitsevat asiakkaat olisi syytä tunnistaa sosiaali- ja terveydenhuollon peruspalveluissa ja palvelut tulisi toteuttaa moniammatillisen tiimin tiiviinä yhteistyönä, sosiaali- ja terveydenhuollon palveluohjaajaparein.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä oli pääosin kvantitatiivinen sisältäen kvalitatiivisia osioita. Tutkimusaineisto kerättiin kesällä 2015 tiedonkeruulomakkeen avulla Kouvolan kaupungin Terveys- sekä SosiaaliEffican asiakaskirjausmerkinnöistä. Havaintoyksiköitä oli 238, joista 229 analysoitiin. Suurkäyttäjäksi määrittyi henkilö, joka oli käyttänyt yhteispäivystyksen palveluita yli 10 kertaa vuoden 2014 aikana.
Tutkimusaineisto tallennettiin SPSS-ohjelmaan, aineiston tilastolliset analyysit suoritettiin SPSS- sekä Excel-ohjelmilla. Opinnäytetyön määrällinen aineisto analysoitiin ristiintaulukoinnein. Laadullisen aineiston analyysimenetelminä olivat dokumentti- sekä sisällönanalyysi. Tutkimuksen tulokset esitettiin prosentteina, keskiarvoina, sanallisesti sekä havainnollistettiin kuvin ja taulukoin.
Yleisimmiksi suurkäyttäjäryhmiksi profiloituvat pitkäaikais- ja monisairaat sekä mielenterveysongelmaiset asiakkaat. Yhteispäivystyksen suurkäyttäjäasiakkaiden sosiaaliset ja terveydelliset taustat ovat moninaiset. Asiakasasiakirjoissa sosiaalisen tuen kuvaus on niukkaa. Pääosin sosiaalista tukea saadaan puolisolta ja lähisukulaisilta, mutta runsaasti myös julkiselta sektorilta. Valtaosa yhteispäivystyksen suurkäyttäjäasiakkaista käyttää runsaasti myös muita julkisia terveyspalveluita. Vajaa kolmasosa ei käytä muita julkisen sektorin palveluita, kuin terveydenhoitopalveluita. Sosiaalitoimen asiakkuus on yli kolmanneksella suurkäyttäjistä.
Suurkäyttäjäasiakkaiden tarvitsema tuki on monialaista, yksilöllistä ja pitkäkestoista. Tehostettua tukea tarvitsevat asiakkaat olisi syytä tunnistaa sosiaali- ja terveydenhuollon peruspalveluissa ja palvelut tulisi toteuttaa moniammatillisen tiimin tiiviinä yhteistyönä, sosiaali- ja terveydenhuollon palveluohjaajaparein.