Growing recognizability and attracting more audience : case: Challenge Turku triathlon - event
Karonen, Joni (2018)
Karonen, Joni
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018062614227
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018062614227
Tiivistelmä
Tämän lopputyön tavoite on löytää syyt ja ratkaisut yleisön vähyyteen Challenge Turku triathlon – tapahtumassa. Challenge Turku tapahtuma on kansainvälinen triathlon tapahtuma Turussa. Tapahtuma järjestetään kansainvälisen Challenge Family brändin alaisuudessa. Tapahtuma houkuttelee triathlonisteja, mutta yleisön vähyys kilpailussa vaikuttaa tunnelmaan. Challenge Turku tapahtumassa yleisö koostuu kannattajista, jotka tulevat triathlonistien mukana ja katsojista, jotka ovat paikallisia asukkaita. Päättötyön ensimmäinen osa esittelee Challenge Turku tapahtuman ja Challenge Almere triathlontapahtuman, joka järjestetään myös Challenge Family brändin alla. Tämä toinen tapahtuma on tärkeä osa tätä lopputyötä, koska heidän markkinointi menetelmät ovat tuottaneet käytännön tuloksia. Osion myös analysoi triathlon tapahtumien markkinoita. Analysointiin käytetään Porterin viiden voiman mallia, mutta myöskin Porterin viiden mahdollisuuden mallia.
Seuraava osio keskittyy teoriaan. Teorian viitekehys keskittyy palvelumarkkinoinnin ominaisuuksiin ja haasteisiin, mutta myöskin tapahtumamarkkinoinnin elementteihin. Myöskin asiakaskäyttäytymisen ja motivoinnin teoriaa pitää tukia. Mitkä arvot ja motivaatiot ohjaavat asiakkaan päätöksiä, jotta he osallistuisivat yleisö- tai urheilutapahtumiin. Näistä teorioista pystytään päättelemään mitkä asiat vaikuttaisivat yleisön päätöksiin osallistua Challenge Turku triathlon – tapahtumaan.
Tutkimusosion pääkysymys on, kuinka tunnettava Challenge Turku tapahtuma on paikallisten asukkaiden keskuudessa 50km säteellä. Tutkimuksessa tutkittiin myös vastaajien motivaatiota ja heidän kommunikaatiokanavia. 52% vastaajista oli kuullut Challenge Turku tapahtumasta aikaisemmin ja heistä 16% oli käynyt tapahtumassa. Tutkimustuloksista selvisi myös, että vastaajat olivat motivoituneita julkisista tapahtumista ja valmiita ajamaan suhteellisen pitkiä matkoja niiden vuoksi.
Viimeisessä osiossa käsitellään päätelmiä aiempien kappaleiden löydöksistä ja annetaan käytännön ehdotuksia ongelmien ratkaisuun. Pääongelma yleisön vähyyteen Challenge Turku tapahtumassa oli kommunikointi paikallisten asukkaiden kanssa, sekä myös kommunikoinnissa triathlonistien kannattajien kanssa.
Seuraava osio keskittyy teoriaan. Teorian viitekehys keskittyy palvelumarkkinoinnin ominaisuuksiin ja haasteisiin, mutta myöskin tapahtumamarkkinoinnin elementteihin. Myöskin asiakaskäyttäytymisen ja motivoinnin teoriaa pitää tukia. Mitkä arvot ja motivaatiot ohjaavat asiakkaan päätöksiä, jotta he osallistuisivat yleisö- tai urheilutapahtumiin. Näistä teorioista pystytään päättelemään mitkä asiat vaikuttaisivat yleisön päätöksiin osallistua Challenge Turku triathlon – tapahtumaan.
Tutkimusosion pääkysymys on, kuinka tunnettava Challenge Turku tapahtuma on paikallisten asukkaiden keskuudessa 50km säteellä. Tutkimuksessa tutkittiin myös vastaajien motivaatiota ja heidän kommunikaatiokanavia. 52% vastaajista oli kuullut Challenge Turku tapahtumasta aikaisemmin ja heistä 16% oli käynyt tapahtumassa. Tutkimustuloksista selvisi myös, että vastaajat olivat motivoituneita julkisista tapahtumista ja valmiita ajamaan suhteellisen pitkiä matkoja niiden vuoksi.
Viimeisessä osiossa käsitellään päätelmiä aiempien kappaleiden löydöksistä ja annetaan käytännön ehdotuksia ongelmien ratkaisuun. Pääongelma yleisön vähyyteen Challenge Turku tapahtumassa oli kommunikointi paikallisten asukkaiden kanssa, sekä myös kommunikoinnissa triathlonistien kannattajien kanssa.