Erottautuminen tilausajoliiketoiminnassa : case Finnover
Weckström, Henry (2018)
Weckström, Henry
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018062614244
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018062614244
Tiivistelmä
Tänä päivänä yritysten markkinointi on monipuolistunut ja suurin osa markkinoinnista tapahtuu sosiaalisen median kautta. Markkinakilpailu on kovaa ja koostuu useista eri osatekijöistä. Yrityksen rakenteen ja brändikuvan muodostaa suuri kokonaisuus, joista jokaisella osa-alueella on suuri merkitys yrityksen menestymisen kannalta.
Opinnäytetyön tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miksi asiakas valitsee tietyn tilausajoyrityksen ja miten suomalainen Finnover-yritys pystyy erottumaan markkinoilla. Tutkimuksessa painotettiin erityisesti nykypäivänä suuressa markkinaroolissa olevaa sosiaalista median markkinointikanavaa.
Lisäksi tutkittiin, mikä saa loppuasiakkaan tekemään tietyn ostopäätöksen, hinta poisluettuna. Tutkimus tehtiin haastattelemalla asiakkaita puhelimitse ja valitsemalla tuloksista kolme keskeisintä valintakriteeriä, jotka vaikuttavat ostopäätökseen. Valintakriteereitä verrattiin kilpaileviin kuljetusyrityksiin ja niiden perusteella arvioitiin Finnoverin asemaa markkinoilla ja sen kehityskohteita.
Opinnäytetyön tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miksi asiakas valitsee tietyn tilausajoyrityksen ja miten suomalainen Finnover-yritys pystyy erottumaan markkinoilla. Tutkimuksessa painotettiin erityisesti nykypäivänä suuressa markkinaroolissa olevaa sosiaalista median markkinointikanavaa.
Lisäksi tutkittiin, mikä saa loppuasiakkaan tekemään tietyn ostopäätöksen, hinta poisluettuna. Tutkimus tehtiin haastattelemalla asiakkaita puhelimitse ja valitsemalla tuloksista kolme keskeisintä valintakriteeriä, jotka vaikuttavat ostopäätökseen. Valintakriteereitä verrattiin kilpaileviin kuljetusyrityksiin ja niiden perusteella arvioitiin Finnoverin asemaa markkinoilla ja sen kehityskohteita.