Ikääntyvän leikkauspotilaan ohjaaminen : Verkko-oppimateriaali sairaanhoitajaopiskelijoille
Keiski, Sanna; Lahti, Janika; Suojalehto, Sara (2018)
Keiski, Sanna
Lahti, Janika
Suojalehto, Sara
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018062514220
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018062514220
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä opiskelijoiden tietoisuutta ikääntyneen leikkauspotilaan ohjaamisesta ja tarkoituksena oli tuottaa sähköistä oppimateriaalia sairaanhoitajaopiskelijoille ikääntyvän leikkauspotilaan ohjaamisesta. Oppimateriaalin on tarkoitus tukea opiskelua kirurgisen hoitotyön kurssilla. Opinnäytetyöllä oli kolme tehtävää: millaista on hyvä leikkauspotilaan ohjaus, miten ikä otetaan huomioon leikkauspotilaan ohjauksessa ja millainen on hyvä verkko-oppimateriaali. Opinnäytetyön tuloksena syntyi PowerPoint-esitys työn tilaajan Tampereen ammattikorkeakoulun käyttöön.
Leikkauspotilaan ohjauksesta pyritään muodostamaan tilanne, jossa potilas ottaa vastuun omasta terveydestään ja löytää omia voimavarojaan. Ikä tulee ottaa huomioon ohjaamisessa kiinnittämällä huomiota ohjaamistilanteeseen sekä fyysisiin ja psyykkisiin rajoitteisiin, muun muassa muistiongelmaan. Hyvä verkko-oppimateriaali on selkeää ja helppokäyttöistä ja hyödyttää mahdollisimman montaa opiskelijaa.
Kirurgisen hoitotyön opettajat pystyvät hyödyntämään tuotosta opetustilanteissa. Tuotos tukee erilaisia oppimistyylejä ja on täten hyödyllinen mahdollisimman monelle opiskelijalle. Verkko-oppimateriaalina PowerPoint-esitys toimii hyvin, sillä se on helppo jakaa verkossa ja on täten helposti opiskelijoiden saatavilla. Tulevaisuudessa olisi hyödyllistä tehdä potilaskysely ikääntyneille leikkauspotilaille ohjaamisen laadusta sairaalassa.
Leikkauspotilaan ohjauksesta pyritään muodostamaan tilanne, jossa potilas ottaa vastuun omasta terveydestään ja löytää omia voimavarojaan. Ikä tulee ottaa huomioon ohjaamisessa kiinnittämällä huomiota ohjaamistilanteeseen sekä fyysisiin ja psyykkisiin rajoitteisiin, muun muassa muistiongelmaan. Hyvä verkko-oppimateriaali on selkeää ja helppokäyttöistä ja hyödyttää mahdollisimman montaa opiskelijaa.
Kirurgisen hoitotyön opettajat pystyvät hyödyntämään tuotosta opetustilanteissa. Tuotos tukee erilaisia oppimistyylejä ja on täten hyödyllinen mahdollisimman monelle opiskelijalle. Verkko-oppimateriaalina PowerPoint-esitys toimii hyvin, sillä se on helppo jakaa verkossa ja on täten helposti opiskelijoiden saatavilla. Tulevaisuudessa olisi hyödyllistä tehdä potilaskysely ikääntyneille leikkauspotilaille ohjaamisen laadusta sairaalassa.