Iäkkään potilaan palvelukokemus hoidon jatkuvuudesta
Heikkilä, Henna; Häkkinen, Veera (2018)
Heikkilä, Henna
Häkkinen, Veera
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018062614238
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018062614238
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää iäkkäiden potilaiden yksilöllisiä kokemuksia hoitoketjujen toimivuudesta päivystyksestä jatkohoitoon. Myös selvitys potilaiden näkemyksestä oli osa opinnäytetyön tarkoitusta. Työn lähtökohtana oli erään Tamperelaisen sairaalan toive saada lisätietoa hoidon jatkuvuuden kokemisesta. Tavoitteena opinnäytetyöllä oli tuoda tietoa tietyille Tampereen sairaalan osastoille, heidän potilaidensa palvelukokemuksesta ja hoidon jatkuvuuden toteutumisesta. Tuloksien avulla sairaalan osastot voivat mahdollisesti kehittää toimintaansa. Opinnäytetyössä vastattiin kysymyksiin: mitkä ovat potilaan palvelukokemukset sairaalahoidosta ja kuinka potilas on kokenut hoidon jatkuvuuden hoitopaikan vaihtuessa?
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena opinnäyteyönä. Teemahaastatteluja tehtiin yhteensä viisi kappaletta, jotka kaikki äänitettiin ja litteroitiin. Analysointi tapahtui aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Opinnäytetyön tuloksiin kerättiin myös havainnointeja erilaisista dokumenteista, esimerkiksi lehtiartikkeleita aiheeseen liittyen. Teoreettisiksi lähtökohdiksi työlle valikoituivat ikäihmisen hoitoketju, palvelukokemus hoidon jatkuvuudesta, sekä monisairas potilas, joista ikäihminen on valittu työn keskeisimmäksi käsitteeksi.
Analysoitujen haastatteluiden ja luettujen dokumenttien perusteella hoitoon on oltu muutamia seikkoja lukuun ottamatta tyytyväisiä. Lähes kaikki olivat kokeneet hoidon jatkuvuuden hyväksi. Jatkuvuus sisälsi tiedon siirron, omaisten informoinnin, erityisruokavalioiden huomioon oton, sekä kotiutumisen ja kotihoito-ohjeiden annon. Kehittämistä kaipaavaa palautetta osa haastateltavista antoi yksittäisistä tapahtumista. Näitä olivat esimerkiksi kokemus tylystä hoitajasta ja omaisten heikosta informoinnista.
Opinnäytetyössä hoitoketju sisälsi potilaan siirtymisen päivystyksestä sairaalan osastolle ja sieltä kotiin tai jatkohoitopaikkaan. Jatkotutkimusehdotuksena opinnäytetyölle on siis tutkia, kuinka hoidon jatkuvuus toimii useampia sairaalan vaihdoksia sisältävässä hoitoketjussa. Eri kaupunkien välisten hoitoketjujen toimivuutta ehdotetaan myös jatkotutkimuksen aiheeksi.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena opinnäyteyönä. Teemahaastatteluja tehtiin yhteensä viisi kappaletta, jotka kaikki äänitettiin ja litteroitiin. Analysointi tapahtui aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Opinnäytetyön tuloksiin kerättiin myös havainnointeja erilaisista dokumenteista, esimerkiksi lehtiartikkeleita aiheeseen liittyen. Teoreettisiksi lähtökohdiksi työlle valikoituivat ikäihmisen hoitoketju, palvelukokemus hoidon jatkuvuudesta, sekä monisairas potilas, joista ikäihminen on valittu työn keskeisimmäksi käsitteeksi.
Analysoitujen haastatteluiden ja luettujen dokumenttien perusteella hoitoon on oltu muutamia seikkoja lukuun ottamatta tyytyväisiä. Lähes kaikki olivat kokeneet hoidon jatkuvuuden hyväksi. Jatkuvuus sisälsi tiedon siirron, omaisten informoinnin, erityisruokavalioiden huomioon oton, sekä kotiutumisen ja kotihoito-ohjeiden annon. Kehittämistä kaipaavaa palautetta osa haastateltavista antoi yksittäisistä tapahtumista. Näitä olivat esimerkiksi kokemus tylystä hoitajasta ja omaisten heikosta informoinnista.
Opinnäytetyössä hoitoketju sisälsi potilaan siirtymisen päivystyksestä sairaalan osastolle ja sieltä kotiin tai jatkohoitopaikkaan. Jatkotutkimusehdotuksena opinnäytetyölle on siis tutkia, kuinka hoidon jatkuvuus toimii useampia sairaalan vaihdoksia sisältävässä hoitoketjussa. Eri kaupunkien välisten hoitoketjujen toimivuutta ehdotetaan myös jatkotutkimuksen aiheeksi.
