Lääkinnällisten laitteiden määräaikaishuoltojen hallinta
Tawast, Erik (2018)
Tawast, Erik
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018070214312
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018070214312
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli toimeksiantajan lääkinnällisten laitteiden asiakashallinnan tehostaminen sekä laitteiden käyttäjien tietoisuuden lisääminen määräaikaishuoltojen tärkeydestä. Samalla selvitettiin myös huoltoon saapuneiden laitteiden vikaantuneisuutta ja sitä, saapuivatko laitteet määräaikaishuoltoon ajallaan.
Työ toteutettiin keräämällä dataa määräaikaishuoltoihin saapuvista laitteista ja analysoimalla sitä. Laitteista kerätyn tiedon avulla saatiin ymmärrys siitä, kuinka moni laite saapuu huoltoon ajallaan ja kuinka suuri osa saapuneista laitteista on saapumisvaiheessa jo viallisia.
Havaittiin, että merkittävä osa laitteista saapuu määräaikaishuoltoon huoltoaikataulustaan myöhässä eikä moni laitteista läpäissyt huoltotarkastusta. Näin päädyttiin ratkaisuun, että on tarpeellista ryhtyä tiedottamaan asiakkaita määräaikaishuolloista säännöllisesti.
Opinnäytetyön myötä havaittiin parannusta esimerkiksi määräaikaishuoltoon tulevien laitteiden määrässä, sillä yhä useampi laite saapui huollettavaksi. Lisäksi asiakastietojen hallinta saatiin selkeämmäksi ja asiakkaille lähetettävien kirjallisten dokumenttien laatiminen tehokkaammaksi.
Toimeksiantaja on opinnäytetyön avulla saanut paremman hallinnan määräaikaishuoltoihin liittyen. Täten yritys kykenee palvelemaan asiakkaitaan aiempaa paremmin. Myös yrityksen asiakkaat saavat laitteilleen toimintavarmuutta ja näin ollen niiden käyttötehokkuus kasvaa. On ensiarvoisen tärkeää, että laitteet toimivat niille suunnitellulla tavalla, jotta niiden käyttö on turvallista.
Työ toteutettiin keräämällä dataa määräaikaishuoltoihin saapuvista laitteista ja analysoimalla sitä. Laitteista kerätyn tiedon avulla saatiin ymmärrys siitä, kuinka moni laite saapuu huoltoon ajallaan ja kuinka suuri osa saapuneista laitteista on saapumisvaiheessa jo viallisia.
Havaittiin, että merkittävä osa laitteista saapuu määräaikaishuoltoon huoltoaikataulustaan myöhässä eikä moni laitteista läpäissyt huoltotarkastusta. Näin päädyttiin ratkaisuun, että on tarpeellista ryhtyä tiedottamaan asiakkaita määräaikaishuolloista säännöllisesti.
Opinnäytetyön myötä havaittiin parannusta esimerkiksi määräaikaishuoltoon tulevien laitteiden määrässä, sillä yhä useampi laite saapui huollettavaksi. Lisäksi asiakastietojen hallinta saatiin selkeämmäksi ja asiakkaille lähetettävien kirjallisten dokumenttien laatiminen tehokkaammaksi.
Toimeksiantaja on opinnäytetyön avulla saanut paremman hallinnan määräaikaishuoltoihin liittyen. Täten yritys kykenee palvelemaan asiakkaitaan aiempaa paremmin. Myös yrityksen asiakkaat saavat laitteilleen toimintavarmuutta ja näin ollen niiden käyttötehokkuus kasvaa. On ensiarvoisen tärkeää, että laitteet toimivat niille suunnitellulla tavalla, jotta niiden käyttö on turvallista.