Nuoren motivointi työnhaussa toiminnanohjaustaitojen kehittämisen kautta : toiminnallisen työmenetelmän kehittäminen Music Against Drugs ry:n Inklusiivisen tiimimallin tueksi
Pollari, Katja; Vikman, Anniina (2018)
Pollari, Katja
Vikman, Anniina
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018072914391
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018072914391
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksena oli vaikuttaa työikäisten nuorten motivaatioon työnhaussa kehittämällä ja vahvistamalla toiminnanohjaustaitoja toiminnallisen työmenetelmän kautta. Opinnäytetyö ja työmenetelmän kehittäminen toteutettiin yhteistyössä valtakunnallisesti lasten ja nuorten hyväksi toimivan Music Against Drugs ry:n kanssa.
Edistääkseen nuorten mahdollisuuksia päästä työelämään Music Against Drugs ry tarjoaa työelämän ulkopuolella oleville nuorille mahdollisuutta osallistua järjestössä toteutettavaan Ink-tiimiharjoitteluun. Työelämän ulkopuolella olevilla nuorilla saattaa olla haasteita liittyen esim. mielenterveyden ongelmiin, elämänhallintaan kuin työelämätaitojenkin osaamiseen. Vaikka nuoret lähtökohtaisesti itse hakeutuvat harjoittelujaksolle, harjoittelujakson aikana ilmenee ajoittain ongelmia, jotka saattavat näyttäytyä mm. motivaation puutteena ja konkreettisina haasteina esim. päästä harjoittelupaikalle ajoissa.
Näistä lähtökohdista nousi myös kehittämistyömme tarve. Järjestössä toivottiin työkalua, jolla voitaisiin vaikuttaa nuorten motivaation ja työelämätaitojen kasvattamiseen. Toimintaterapeutteina katsoimme nuorten haasteiden kytkeytyvän toiminnanohjauksen ongelmiin. Koska järjestössä ei kuitenkaan toimi toimintaterapeuttia, emme voineet viedä testattavaksi toimintaterapeutin työpanosta vaativaa toiminnanohjauksen arviointimenetelmää, vaan lähdimme kehittämään kehittämistoiminnan konstruktivistisen mallin avulla työmenetelmää, jonka avulla järjestön työntekijöiden olisi mahdollista jatkossa harjoittaa Ink-tiimijaksolle tulevien nuorten toiminnanohjaustaitoja itsenäisesti. Kognitiivisen näkökulman kautta tarkasteltiin toiminnanohjausta ja sen yksittäisiä osatekijöitä.
Työmenetelmä toteutettiin PowerPoint-esityksenä, johon koostettiin erilaisia toiminnanohjauksen osa-alueita tehostavia harjoituksia. Työntekijöiden perehdyttäminen työmenetelmään toteutettiin heille järjestetyn koulutuksen kautta, jossa he saivat testata nuorille tehtyjä harjoituksia. Työntekijöiltä saadun palautteen mukaan järjestö hyötyi työmenetelmästä.
Edistääkseen nuorten mahdollisuuksia päästä työelämään Music Against Drugs ry tarjoaa työelämän ulkopuolella oleville nuorille mahdollisuutta osallistua järjestössä toteutettavaan Ink-tiimiharjoitteluun. Työelämän ulkopuolella olevilla nuorilla saattaa olla haasteita liittyen esim. mielenterveyden ongelmiin, elämänhallintaan kuin työelämätaitojenkin osaamiseen. Vaikka nuoret lähtökohtaisesti itse hakeutuvat harjoittelujaksolle, harjoittelujakson aikana ilmenee ajoittain ongelmia, jotka saattavat näyttäytyä mm. motivaation puutteena ja konkreettisina haasteina esim. päästä harjoittelupaikalle ajoissa.
Näistä lähtökohdista nousi myös kehittämistyömme tarve. Järjestössä toivottiin työkalua, jolla voitaisiin vaikuttaa nuorten motivaation ja työelämätaitojen kasvattamiseen. Toimintaterapeutteina katsoimme nuorten haasteiden kytkeytyvän toiminnanohjauksen ongelmiin. Koska järjestössä ei kuitenkaan toimi toimintaterapeuttia, emme voineet viedä testattavaksi toimintaterapeutin työpanosta vaativaa toiminnanohjauksen arviointimenetelmää, vaan lähdimme kehittämään kehittämistoiminnan konstruktivistisen mallin avulla työmenetelmää, jonka avulla järjestön työntekijöiden olisi mahdollista jatkossa harjoittaa Ink-tiimijaksolle tulevien nuorten toiminnanohjaustaitoja itsenäisesti. Kognitiivisen näkökulman kautta tarkasteltiin toiminnanohjausta ja sen yksittäisiä osatekijöitä.
Työmenetelmä toteutettiin PowerPoint-esityksenä, johon koostettiin erilaisia toiminnanohjauksen osa-alueita tehostavia harjoituksia. Työntekijöiden perehdyttäminen työmenetelmään toteutettiin heille järjestetyn koulutuksen kautta, jossa he saivat testata nuorille tehtyjä harjoituksia. Työntekijöiltä saadun palautteen mukaan järjestö hyötyi työmenetelmästä.