Työelämätaitojen merkitys työnilon ja -imun kokemiseen
Honkaniemi, Meri; Kauppinen, Lauri (2018)
Honkaniemi, Meri
Kauppinen, Lauri
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018072914392
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018072914392
Tiivistelmä
Nykypäivänä työhyvinvointi on paljon puhuttu aihe, sillä työssä hyvin voiminen vaikuttaa positiivisesti jokaisen työntekijän jaksamiseen ja työhön sitoutumiseen. 2000-luvulla työhyvinvoinnin käsitteistä on nostettu esille työnilo ja -imu, joiden kokemiseen jokainen työntekijä voi itse vaikuttaa. Työnhyvinvointi ilmenee yksilössä työnilona ja -imuna ja työyhteisössä voimavarana. Työhyvinvoinnin voidaankin sanoa syntyvän työpaikkaan, työyhteisöön ja työntekijään itseensä liittyvien tekijöiden yhteisvaikutuksesta. Menestymistä ja työnilon ja -imun kokemista voidaan usein selittää työelämätaitojen hallinnalla. Työelämätaidot voidaankin määritellä taidoiksi, jotka tukevat ja edistävät työelämässä menestymistä ja hyvinvointia. Tähän kuuluu vahvasti näkemys siitä, että harvoin omalle työuralle asetettujen tavoitteiden saavuttaminen ja työhyvinvoinnin kokeminen ovat onnekas sattuma. Omilla työelämätaidoilla on merkitystä työnilon ja -imun löytämisessä ja kokemisessa.
Opinnäytetyömme oli tutkimuksellinen opinnäytetyö, jonka tarkoituksena oli selvittää mitkä työelämätaidot vahvistavat Turun ammattikorkeakoulun 3-4. vuoden toiminta- ja fysioterapeuttiopiskelijoiden mielestä työnilon ja -imun tuntemuksia työelämässä. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa työn valmistuttua toimeksiantajamme VALTE-hankkeen käyttöön ja sen suunnitteleman opintokokonaisuuden kehittämiseksi. Tavoitteena oli myös selvittää toiminta- ja fysioterapeuttiopiskelijoiden käsitystä omista työelämätaidoistaan ja millä tavoin he uskovat pystyvänsä kehittämään työelämätaitojaan työnilon ja -imun tuntemisen edistämiseksi työssä.
Tutkimuksemme oli pääasiassa kvantitatiivinen tutkimus ja tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta. Tutkimustuloksista saatiin selville, että toiminta- ja fysioterapeuttiopiskelijat kokivat työyhteisötaitonsa vahvimmaksi työelämätaidokseen, ja nämä taidot ovat myös työstä riippumattomia taitoja. Vastauksissa korostui erityisesti vuorovaikutustaitojen ja myös muiden alaistaitojen tärkeys. Opiskelijoiden vastauksista käy ilmi, että he kokivat työnilon ja -imun vaikuttavan suuresti heidän ammattitaitonsa ja -osaamisensa tasoon. Myös vuorovaikutustaitojen merkitystä korostettiin työnilon ja -imun kokemisessa. Toiminta- ja fysioterapeuttiopiskelijat kokivat voivansa kehittää työelämätaitojaan omaan hyvinvointiin ja jaksamiseen panostamalla, kouluttautumalla säännöllisesti sekä hallitsemalla ajankäyttöään tehokkaammin. Nämä ovatkin hyvin pitkälle samoja asioita, jotka vastaajien mukaan vaikuttivat myös työnilon ja työnimun kokemiseen yleisesti.
Opinnäytetyömme oli tutkimuksellinen opinnäytetyö, jonka tarkoituksena oli selvittää mitkä työelämätaidot vahvistavat Turun ammattikorkeakoulun 3-4. vuoden toiminta- ja fysioterapeuttiopiskelijoiden mielestä työnilon ja -imun tuntemuksia työelämässä. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa työn valmistuttua toimeksiantajamme VALTE-hankkeen käyttöön ja sen suunnitteleman opintokokonaisuuden kehittämiseksi. Tavoitteena oli myös selvittää toiminta- ja fysioterapeuttiopiskelijoiden käsitystä omista työelämätaidoistaan ja millä tavoin he uskovat pystyvänsä kehittämään työelämätaitojaan työnilon ja -imun tuntemisen edistämiseksi työssä.
Tutkimuksemme oli pääasiassa kvantitatiivinen tutkimus ja tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta. Tutkimustuloksista saatiin selville, että toiminta- ja fysioterapeuttiopiskelijat kokivat työyhteisötaitonsa vahvimmaksi työelämätaidokseen, ja nämä taidot ovat myös työstä riippumattomia taitoja. Vastauksissa korostui erityisesti vuorovaikutustaitojen ja myös muiden alaistaitojen tärkeys. Opiskelijoiden vastauksista käy ilmi, että he kokivat työnilon ja -imun vaikuttavan suuresti heidän ammattitaitonsa ja -osaamisensa tasoon. Myös vuorovaikutustaitojen merkitystä korostettiin työnilon ja -imun kokemisessa. Toiminta- ja fysioterapeuttiopiskelijat kokivat voivansa kehittää työelämätaitojaan omaan hyvinvointiin ja jaksamiseen panostamalla, kouluttautumalla säännöllisesti sekä hallitsemalla ajankäyttöään tehokkaammin. Nämä ovatkin hyvin pitkälle samoja asioita, jotka vastaajien mukaan vaikuttivat myös työnilon ja työnimun kokemiseen yleisesti.