Äänisuunnitteluprosessi mobiilipeleissä
Vakkeri, Marja (2018)
Vakkeri, Marja
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018073014404
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018073014404
Tiivistelmä
Mobiililaitteiden nopeasti kehittyvä tekniikka on mahdollistanut mobiilipelien äänen ja musiikin kehittymisen. Mobiilipelien yksinkertainen pelimekaniikka tarjoaa pienille pe-liyrityksille hyvän mahdollisuuden päästä mukaan pelimarkkinoille. Jyväskylän ammatti-korkeakoulun tietojenkäsittelyn koulutusohjelman toimesta tutkittiin, miten äänisuunnit-teluprosessi mobiilipeleissä tapahtuu, miten mobiilipelien äänisuunnittelussa ilmenevät rajoitteet otetaan huomioon sekä miten peliestetiikka vaikuttaa äänisuunnitteluun. Tut-kimuksen tavoitteena oli löytää tapoja, joilla uransa alkuvaiheessa oleva äänisuunnittelija pystyy toteuttamaan toimivan mobiilipelin äänisuunnittelun.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa oli case-tutkimuksen piirteitä. Teoriaosuudessa käytiin läpi mitä vaiheita äänisuunnitteluprosessiin kuuluu sekä miten mahdolliset rajoitteet otetaan huomioon äänisuunnittelussa. Empiirinen osuus toteutet-tiin puolistrukturoitujen haastattelujen avulla. Haastattelujen tarkoituksena oli saada ymmärrys äänisuunnitteluprosessista mobiilipeleissä. Haastattelujen pohjalta luotiin do-kumentointi mobiilipelien äänisuunnitteluprosessin vaiheista sekä siitä, miten äänisuun-nittelija voi luoda toimivan äänisuunnittelun mobiilipeleihin mobiililaitteiden rajoitteista huolimatta. Tutkimuksesta selviää myös, mitä keinoja käytetään pelimusiikin sovittami-sessa pelin tunnelmaan.
Tutkimuksesta voidaan päätellä, että mobiilipelien äänisuunnitteluprosessi eroaa hieman PC- ja konsolipelien äänisuunnittelusta. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää Jyväskylän ammattikorkeakoulun opetuksessa tai aloittelevien äänisuunnittelijoiden apuna.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa oli case-tutkimuksen piirteitä. Teoriaosuudessa käytiin läpi mitä vaiheita äänisuunnitteluprosessiin kuuluu sekä miten mahdolliset rajoitteet otetaan huomioon äänisuunnittelussa. Empiirinen osuus toteutet-tiin puolistrukturoitujen haastattelujen avulla. Haastattelujen tarkoituksena oli saada ymmärrys äänisuunnitteluprosessista mobiilipeleissä. Haastattelujen pohjalta luotiin do-kumentointi mobiilipelien äänisuunnitteluprosessin vaiheista sekä siitä, miten äänisuun-nittelija voi luoda toimivan äänisuunnittelun mobiilipeleihin mobiililaitteiden rajoitteista huolimatta. Tutkimuksesta selviää myös, mitä keinoja käytetään pelimusiikin sovittami-sessa pelin tunnelmaan.
Tutkimuksesta voidaan päätellä, että mobiilipelien äänisuunnitteluprosessi eroaa hieman PC- ja konsolipelien äänisuunnittelusta. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää Jyväskylän ammattikorkeakoulun opetuksessa tai aloittelevien äänisuunnittelijoiden apuna.