Hydraulisäätöisen venttiilikoneiston esisäätötyökalu ja -ohje
Laaksonen, Antti (2018)
Laaksonen, Antti
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018081014471
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018081014471
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin dieselmoottoreita valmistavalle AGCO Power Oy:lle ja sen aiheena oli osassa moottoreita käytössä olevien hydraulisesti säätyvien venttiilinnostimien korjausohjeen parannus. Lisäksi tavoitteena oli suunnitella erillinen työkalu korjauksen helpottamiseksi. Hydraulisesti säätyvät venttiilinnostimet vaativat aina esisäädön ennen kokoonpanoa, minkä tekeminen on käytössä olleille nostimille haastavaa. Nykyisellään venttiilinnostimien esisäätämiseen ei ole työkalua, vaan korjausta varten moottorista on purettava huomattava määrä komponentteja, jotta esisäätö onnistuisi. Opinnäytetyön tavoite olikin korjaukseen kuluneen työajan vähentäminen ja siitä seuraava kustannusten lasku.
Työssä vertailtiin erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja ongelmien ratkaisemiseksi ja niiden perusteella kehitetystä työkalusta tehtiin 3D-tulostamalla prototyyppejä, joiden avulla työkalusta muotoutui lopulta tarpeeseen soveltuva. Lopullisesta prototyypistä laadittiin myös 2D-piirustukset. Työkalun lisäksi nykyistä korjausohjetta kehitettiin siten, että työkalun käyttö on esitetty sellaisella tarkkuudella, jotta väärinkäytön todennäköisyys jää pieneksi.
Työn tuloksena saatu työkalu ja ohje poistivat myös ajoittain korjauksen jälkeen ilmenevän venttiilien yhdyskappaleiden putoamisongelman. Esisäätötyökalun käyttöä voidaan parantaa vielä suunnittelemalla siitä sellainen, jolla sekä imu- että pakoventtiilien säätö onnistuu samalla kertaa, mutta se monimutkaistaa työkalua huomattavasti, mikä taas nostaa työkalun valmistuskuluja.
Työssä vertailtiin erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja ongelmien ratkaisemiseksi ja niiden perusteella kehitetystä työkalusta tehtiin 3D-tulostamalla prototyyppejä, joiden avulla työkalusta muotoutui lopulta tarpeeseen soveltuva. Lopullisesta prototyypistä laadittiin myös 2D-piirustukset. Työkalun lisäksi nykyistä korjausohjetta kehitettiin siten, että työkalun käyttö on esitetty sellaisella tarkkuudella, jotta väärinkäytön todennäköisyys jää pieneksi.
Työn tuloksena saatu työkalu ja ohje poistivat myös ajoittain korjauksen jälkeen ilmenevän venttiilien yhdyskappaleiden putoamisongelman. Esisäätötyökalun käyttöä voidaan parantaa vielä suunnittelemalla siitä sellainen, jolla sekä imu- että pakoventtiilien säätö onnistuu samalla kertaa, mutta se monimutkaistaa työkalua huomattavasti, mikä taas nostaa työkalun valmistuskuluja.