Instagramin hyödyntäminen nuorten lukuharrastuksen edistämisessä
Iurchik, Ekaterina (2018)
Iurchik, Ekaterina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018073014403
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018073014403
Tiivistelmä
Nuorten vapaa-ajanviettotavoissa on tapahtunut kaksi suurta muutosta. Toisaalta suomalaisten nuorten lukemisen todettiin vähentyvän ja yksipuolistuvan. Toisaalta sosiaalisten medioiden käyttö nuorten keskuudessa on yleistynyt. Nuoret ovat erityisesti kiinnostuneet kuvanjako-ohjelmista ja suosituin niiden joukosta on Instagram.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten Instagram-palvelun avulla on mahdollista edistää nuorten lukuharrastusta. Toisena tavoitteena oli selvittää, miten lukemisen edistäminen Instagramissa edistää myös osallisuutta. Opinnäytetyö toteutettiin narratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Tutkimuksen tarkoituksena oli löytää käytännön tapoja, joilla on mahdollista edistää lukuharrastusta Instagramissa ja esitellä niitä lukemista edistäville instituutioille. Aineistonhaussa käytettiin seuraavia tietokantoja: Emerald insight, EBSCO Academic search elite, EBSCO Eric ja venäläisen ELIBRARY.RU -tietokannan. Tietokantahaussa löydettiin 205 artikkelia, joista aineistoon pääsi neljä sisäänottokriteereitä täyttävää artikkelia.
Vaikka aineisto oli suppea, se kuitenkin antoi käsityksen maailmanlaajuisesta Instagramin käytöstä lukemisen edistämistyössä. Kirjallisuuskatsauksen avulla löydettiin seuraavia palvelun käyttötapoja: vuorovaikutuksen edistäminen; tiedottaminen; fyysisten ympäristöjen esittely; projektien, kampanjojen ja kilpailujen järjestäminen; kirjayhteisöjen luominen ja niiden tukeminen sekä kokoelmien luominen.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että Instagram on aktiivisessa käytössä organisaatioissa, joissa edistetään lukemista ja markkinoidaan kirjoja, etenkin kirjastossa. Lisäksi todettiin, että kaikilla löydetyillä tavoilla on yhteys sekä lukuharrastuksen että osallisuuden edistämiseen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten Instagram-palvelun avulla on mahdollista edistää nuorten lukuharrastusta. Toisena tavoitteena oli selvittää, miten lukemisen edistäminen Instagramissa edistää myös osallisuutta. Opinnäytetyö toteutettiin narratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Tutkimuksen tarkoituksena oli löytää käytännön tapoja, joilla on mahdollista edistää lukuharrastusta Instagramissa ja esitellä niitä lukemista edistäville instituutioille. Aineistonhaussa käytettiin seuraavia tietokantoja: Emerald insight, EBSCO Academic search elite, EBSCO Eric ja venäläisen ELIBRARY.RU -tietokannan. Tietokantahaussa löydettiin 205 artikkelia, joista aineistoon pääsi neljä sisäänottokriteereitä täyttävää artikkelia.
Vaikka aineisto oli suppea, se kuitenkin antoi käsityksen maailmanlaajuisesta Instagramin käytöstä lukemisen edistämistyössä. Kirjallisuuskatsauksen avulla löydettiin seuraavia palvelun käyttötapoja: vuorovaikutuksen edistäminen; tiedottaminen; fyysisten ympäristöjen esittely; projektien, kampanjojen ja kilpailujen järjestäminen; kirjayhteisöjen luominen ja niiden tukeminen sekä kokoelmien luominen.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että Instagram on aktiivisessa käytössä organisaatioissa, joissa edistetään lukemista ja markkinoidaan kirjoja, etenkin kirjastossa. Lisäksi todettiin, että kaikilla löydetyillä tavoilla on yhteys sekä lukuharrastuksen että osallisuuden edistämiseen.