Oppimisympäristön kehittäminen ALTEN Finlandille
Sironen, Roope (2018)
Sironen, Roope
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018073014398
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018073014398
Tiivistelmä
Alten Finland on suunnittelu ja ICT-alan asiantuntemusta maailman johtaville yrityksille tar-joava yritys. Altenilla on paljon oppimateriaaleja hajautettuna moneen eri paikkaan. Nämä oppimateriaalit koostuvat eri suunnitteluohjelmien oppimateriaaleista sekä asiakkaiden omista oppimateriaaleista. Tehtävänä oli tutkia eri vaihtoehtoja oppimisympäristön alus-taksi ja luoda oppimisympäristö. Samalla oppimisympäristöön sijoitettaisiin oppimateriaalit yhdestä suunnitteluohjelmasta. Lisätoiveena oli saada materiaali jaoteltua niin, että työn-tekijöiden osaamistaso voitaisiin määrittää tarkasti, niiden läpikäymisen jälkeen.
Tehtävä aloitettiin kartoittamalla alkuperäinen tilanne ja oppimisympäristöön soveltuvat aihepiirit. Näiden pohjalta alettiin rakentaa rakennepuuta materiaalien jaottelua varten. Rakennepuuta jouduttiin muokkaamaan useaan kertaan, koska uutta tietoa ja uusia ideoita tuli esiin. Oppimisympäristöiksi sopivia alustoja tutkittiin ja arvioitiin niiden Altenille sopi-vuuden perusteella. Oppimisympäristön luominen aloitettiin käyttöliittymän tekemisellä PowerPointin ja M-Filesin yhdistelmään, koska sen luominen oli nopeaa ja ylläpito helppoa. PowerPoint toimii käyttöliittymänä, jolla avataan tiedostot M-filesistä.
Käyttöliittymä saatiin onnistuneesti luotua ja se on yksinkertainen ja nopea käyttää. Oppi-misympäristössä yhdisteltiin visuaalisuus Alten omasta värimaailmasta, jotta se tuntuisi tu-tummalta. Esimerkkioppimateriaali, joka sijoitettiin oppimisympäristöön, liittyi 3D-mallin-nusohjelma Solidworksiin. Vaikeustasojärjestelmästä jouduttiin luopumaan oppimisympä-ristössä, koska se oli yksikertaisesti liian vaikeaa toteuttaa. Pääosin halutut vaatimukset saavutettiin ja saatiin aikaiseksi toimiva oppimisympäristö, joka odottaa pääsyä täyteen käyttöön.
Tehtävä aloitettiin kartoittamalla alkuperäinen tilanne ja oppimisympäristöön soveltuvat aihepiirit. Näiden pohjalta alettiin rakentaa rakennepuuta materiaalien jaottelua varten. Rakennepuuta jouduttiin muokkaamaan useaan kertaan, koska uutta tietoa ja uusia ideoita tuli esiin. Oppimisympäristöiksi sopivia alustoja tutkittiin ja arvioitiin niiden Altenille sopi-vuuden perusteella. Oppimisympäristön luominen aloitettiin käyttöliittymän tekemisellä PowerPointin ja M-Filesin yhdistelmään, koska sen luominen oli nopeaa ja ylläpito helppoa. PowerPoint toimii käyttöliittymänä, jolla avataan tiedostot M-filesistä.
Käyttöliittymä saatiin onnistuneesti luotua ja se on yksinkertainen ja nopea käyttää. Oppi-misympäristössä yhdisteltiin visuaalisuus Alten omasta värimaailmasta, jotta se tuntuisi tu-tummalta. Esimerkkioppimateriaali, joka sijoitettiin oppimisympäristöön, liittyi 3D-mallin-nusohjelma Solidworksiin. Vaikeustasojärjestelmästä jouduttiin luopumaan oppimisympä-ristössä, koska se oli yksikertaisesti liian vaikeaa toteuttaa. Pääosin halutut vaatimukset saavutettiin ja saatiin aikaiseksi toimiva oppimisympäristö, joka odottaa pääsyä täyteen käyttöön.
