Turun kaupungin valmiudet palvelumuotoisen liikkumisen kehittämiseen : Mobility as a Service -konseptin toteuttamisen edellytykset Kupittaan alueella
Tuomainen, Tiiu (2018)
Tuomainen, Tiiu
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018081514515
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018081514515
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää kestävän liikkumisen olosuhteiden nykytilaa ja merkittävimpiä kehittämiskohteita Turussa, tutkimuskohteena Kupittaan kaupunginosa. Lisäksi selvitetään Suomessa toimivien liikkumisen palveluntarjoajien valmiuksia vastata Kupittaan alueen kehittämistarpeisiin sekä Turun kestävän liikkumisen tulevaisuuden mahdollisuuksia.
Teoriaosuudessa käydään läpi kestävän liikkumisen määritelmä sekä kansalliset tavoitteet kestävän liikkumisen suhteen, ja esitellään liikkuminen palveluna (Mobility as a Service, MaaS) -konsepti sekä siihen liittyvät indikaattorit. Työn tulokset perustuvat Turun kaupungin teettämien kyselytutkimusten analysointiin.
Kyselytutkimusten vastausten perusteella kestävän liikkumisen keinoista sähköisiä ja yhteiskäyttöisiä kulkuneuvoja käytetään vielä niukasti ja alueella pyöräily tuntuu turvattomalta. Omalla autolla liikkuminen koetaan helpompana ja nopeampana kuin joukkoliikenne. Merkittävimpiä kehittämiskohteita ovat kevyen liikenteen reitit, pyöräpysäköinti ja joukkoliikenteen pysäkkien hajanaisuus.
Suurimman esteen kestävämmälle liikkumiselle muodostavat ihmisten asenteet ja vaihtoehtoisten liikennemuotojen tämänhetkinen sujumattomuus. Liikkumista palveluna ei koeta pätevänä vaihtoehtona yksityisautoilulle, vaan elämää hankaloittavana tekijänä, joka ei tuo etuja. Haasteena on kysynnän luominen liikkumisen palveluille.
Kielteisistä asenteista huolimatta vastaajat suhtautuvat liikenteen sujuvoittamiseen keskittyviin mahdollisiin tuleviin kokeiluihin pääosin positiivisesti. Erityisesti polkupyöräkokeilut ja joukkoliikenteen aikataulujen sekä pysäkkitietojen näkyville tuominen kiinnostivat vastaajia. Tiedotusta kestävän liikkumisen mahdollisuuksista ja kampanjoista alueella toivottiin.
Työ on tehty osana kansainvälistä kestävän liikkumisen ja kaupunkiliikenteen kehittämisen CIVITAS ECCENTRIC -hanketta, Turun kaupungin toimeksiannosta.
Teoriaosuudessa käydään läpi kestävän liikkumisen määritelmä sekä kansalliset tavoitteet kestävän liikkumisen suhteen, ja esitellään liikkuminen palveluna (Mobility as a Service, MaaS) -konsepti sekä siihen liittyvät indikaattorit. Työn tulokset perustuvat Turun kaupungin teettämien kyselytutkimusten analysointiin.
Kyselytutkimusten vastausten perusteella kestävän liikkumisen keinoista sähköisiä ja yhteiskäyttöisiä kulkuneuvoja käytetään vielä niukasti ja alueella pyöräily tuntuu turvattomalta. Omalla autolla liikkuminen koetaan helpompana ja nopeampana kuin joukkoliikenne. Merkittävimpiä kehittämiskohteita ovat kevyen liikenteen reitit, pyöräpysäköinti ja joukkoliikenteen pysäkkien hajanaisuus.
Suurimman esteen kestävämmälle liikkumiselle muodostavat ihmisten asenteet ja vaihtoehtoisten liikennemuotojen tämänhetkinen sujumattomuus. Liikkumista palveluna ei koeta pätevänä vaihtoehtona yksityisautoilulle, vaan elämää hankaloittavana tekijänä, joka ei tuo etuja. Haasteena on kysynnän luominen liikkumisen palveluille.
Kielteisistä asenteista huolimatta vastaajat suhtautuvat liikenteen sujuvoittamiseen keskittyviin mahdollisiin tuleviin kokeiluihin pääosin positiivisesti. Erityisesti polkupyöräkokeilut ja joukkoliikenteen aikataulujen sekä pysäkkitietojen näkyville tuominen kiinnostivat vastaajia. Tiedotusta kestävän liikkumisen mahdollisuuksista ja kampanjoista alueella toivottiin.
Työ on tehty osana kansainvälistä kestävän liikkumisen ja kaupunkiliikenteen kehittämisen CIVITAS ECCENTRIC -hanketta, Turun kaupungin toimeksiannosta.