Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Filmturism och generation Y:s resebeteende

Pesonen, Mia (2018)

Avaa tiedosto
Pesonen_Mia_examensarbete_2018.pdf (1.062Mt)
Lataukset: 


Pesonen, Mia
Yrkeshögskolan Arcada
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018081714548
Tiivistelmä
Det finns många olika faktorer som motiverar en till att resa. Motivationsfaktorerna ändrar under ens livstid och det finns sällan bara en orsak till att resa. Resebranschen växer hela tiden, destinationerna blir fler och det finns många destinationer i världen som blivit populära p.g.a. en film eller tv-serie. Filmturism är en växande bransch. Syftet med arbetet var att ta reda på vilka faktorer som motiverar studerande inom generation Y att resa överlag och delsyftet var att ta reda på vad som motiverar till att se en films eller tv-series inspelningsplats. I arbetet framgår även om filmturism påverkar valet av destinationen. Arbetet är begränsat till studerande inom generation Y. Teorin baserar sig på både böcker, artiklar och andra undersökningar. De viktigaste teorierna kommer från Dann som presenterat ”push & pull”- faktorer, McIntosh som kategoriserat motivationsfaktorerna samt Cohens klassifikationer av olika grupper av turister. Teorin om filmturismen var begränsad. Mätinstrumentet som användes för undersökningen var en kvantitativ webbenkät som besvarades av 118 personer. Största delen av respondenterna var kvinnor mellan 23 och27 år och ca hälften av respondenterna reser 2–3 gånger om året. Generation Y har en stor social krets och resultaten visade att de främsta orsakerna till att man senast reste var för att hälsa på vänner och/eller familj och för att tillbringa tid med någon viktig person. Studerande som oftast studerar mycket och dessutom jobbar vid sidan av studierna ansåg att det viktigaste då man reser var att ta det lugnt och koppla av och att tillbringa tid med någon viktig person. Att hälsa på vänner och/eller familj, tillbringa tid med någon viktig person samt att ta det lugnt och koppla av var alltså de faktorer som motiverade mest. 44 personer av 118 svarade att de besökt en films eller tv-series inspelningsplats. Vad som motiverade eller skulle motivera var att se hur platsen ser ut på riktigt samt för att se landskapet. Även det att filmen eller tv-serien är något man håller kärt är en motiverande faktor. Enligt största delen av respondenterna spelar det inte stor roll att man kan besöka en inspelningsplats på en destination, men ett visst intresse finns.
 
There’s a lot of different motivators that motivates to travel. The motivators change during a lifetime and there’s seldom only one motivator. The travel industry grows all the time, more destinations show up and there’s many destinations in the world that have become popular due to a movie or a tv-series. Film tourism is a growing industry. The aim with this research was to find out what motivates students in the generation Y to travel and also to find out what motivates to see a film or tv-series movie location. The research also shows if film tourism affects the choice of destination. The research is limited to only students of the generation Y. The theory is based on both books, articles and other researches. The most important theories are the push & pull factors by Dann, the categorized motivational factors by McIntosh and the classifications of different groups of tourists by Cohen. The theory about film tourism was limited. The research was done by a quantitative web poll that was answered by 118 people. The biggest group of the respondents were women between the ages of 23 and 27 and about half of the respondents travel 2-3 times per year. The generation Y have a big social network and the results showed that the biggest reasons why the respondents had travel the last time was because they visited friend or/and family and because they wanted to spend time with someone who’s important. Students who usually study a lot and work besides school thought that the most important thing when you travel is to be able to take it easy and relax and to spend time with someone who’s important. To visit family and/or friends, to spend time with someone who’s important and to take it easy and relax were the factors that motivated the most. 44 people out of 118 answered that they had visited a films or tv-series movie location. What motivated the most was to see how it looks like in real life, to see how the landscape is and because the film or tv-series is important. According to most of the respondents it doesn’t play a big part if one has the possibility to visit a movie location at a destination, but there’s some interest in it.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste