Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Problem med leveransservice i en distrubitionskedja för bulkvaror : En fallstudie inom NesteJacobs IMS

Palmén, Viggo (2018)

Avaa tiedosto
Palmen_Viggo.pdf (1.154Mt)
Lataukset: 


Palmén, Viggo
Yrkeshögskolan Arcada
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018081714553
Tiivistelmä
År 2015 verkställde NesteJacobs en ny verksamhetsmodell vilken gick ut på att upprätta ett eget lager för bulkvaror. Förändringen innebar många utmaningar. Detta arbete undersöker de olika problemen med leveransservicen i den nya distributionskedjan för bulkvaror inom NesteJacobs IMS. Syftet med arbetet är att ge företaget möjligheten att erbjuda en bra leveransservice vid leverans av dessa varor.
Arbetet strävar efter att identifiera problematik med informationen i företagets ERP-system. Forskningsfrågorna är där-med följande. På vilket sätt avviker informationen i NesteJacobs IMS ERP-System från motsvarande information i kundens ERP-System. Vad är orsaken till avvikelserna?

Arbetet är en fallstudie i vilken har tillämpats en kvalitativ och kvantitativ forskningsmetod. Undersökningen avgränsas till 300 stycken av de största projektbaserade leveranserna av bulkvaror som levererats under sommaren 2017. Leveran-serna har analyserats i fråga om kvalitét och kvantitet samt varornas priser. Leveransdatum har inte beaktats i detta ar-bete. Genom att jämföra informationen mellan leverantörens och mottagarens ERP-system kom det fram på vilket sätt informationen avvek mellan systemen. Problemen kunde delas i fem huvudgrupper. Den första gruppen var de leveran-ser som var fullt korrekta. Dessa utgjorde 50 % av alla leveranser. Till den andra gruppen hörde de leveranser var det totala priset avvek mycket litet. Dessa utgjorde 13 % av leveranserna. I den tredje gruppen är de leveranser i vilka det totala priset avvek mera än i grupp 2. Dessa utgjorde 38 % av alla leveranser. De leveranserna var det förekom skillna-der i mängden av varor bildade den fjärde gruppen. Denna grupp utgjorde 7 % av leveranserna. Den sista gruppen best-od av leveranser vars mottagningsinformation saknades helt. Dessa utgjorde 10 % av alla leveranser. I intervjuerna kom det fram att största delen av problemen berodde på mänskliga misstag. Men många fel berodde även på fel i systemet och de komplicerade informationsflödena. Ett intressant område för fortsatt forskning kunde vara hur informationsflö-det påverkar ledtiderna och leveranspålitligheten.
 
In the year 2015, NesteJacobs implemented a new operating model in which the company established its own warehouse for bulk goods. The change meant many new challenges. This thesis examines the various problems with delivery service in the new bulk supply-chain in NextJacob's IMS. The purpose of the thesis is to give the company the opportunity to offer good delivery service when delivering these goods. The thesis strives to identify problems with the information in the company's ERP system. The research questions are therefore as follows. In what way does the information in Nest-eJacob's IMS ERP System differ from the corresponding information in the customer's ERP system? What is the reason for the deviations?

The thesis is a case study in which a qualitative and a quantitative research method has been applied. The sample pool is limited to 300 of the largest project-based bulk deliveries delivered in the summer of 2017. Deliveries have been analyzed in terms of quality and quantity, as well as the prices of the goods. Delivery dates has not been taken into account in this thesis. By comparing the information in the supplier's and the customer's ERP system, it was possible to identify deviations between the information in the systems. The problems could be divided into five main groups. The first group are the deliveries that were fully accurate. These accounts for 50 % of all deliveries. The second group consists of deliveries where there is a small deviation in the total price. These accounts for 13 % of all deliveries. In the third group, are deliveries in which the total price deviats by a greater amount than in group two. These accounts for 38 % of all deliv-eries. The deliveries in which the total amount of goods deviates between the systems formed the fourth group. This group accounts for 7% of all of the deliveries. The last group consists of deliveries in which reception information is completely missing. These accounts for 10% of all deliveries. The interviews revealed that most of the problems have arisen due to human error. But many problems had also arisen due to errors in the system and due to the complex information flows. An interesting area for continued research could be how information flow affects lead times and delivery reliability.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste