Paperitehtaan lietteenkäsittelyn toiminnan optimointi : UPM Kaipola
Eloranta, Jukka (2018)
Eloranta, Jukka
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061113495
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061113495
Tiivistelmä
Kaipolan paperitehtaan lietteenkäsittely kärsii lietteenlaadun vaihteluista. Vaihtelut ovat yleisiä ja lietteen laadun nopea muutos vaikeuttaa prosessin toimintaa. Prosessin hankaluudet näkyvät kuivatun lietteen kuiva-ainepitoisuuden pienenemisenä. Lietteen kuiva-aineen parantaminen on tärkeää ympäristön, kuin myös tehtaan taloudellisesta näkökulmasta. Lietteen mahdollisimman tehokas hyödyntäminen myös edistää kiertotaloutta.
Tavoitteena oli tunnistaa lietteenkäsittelyn vaikeudet aiheuttavat tilanteet ja määrittää niihin sopivat ajomallit. Tavoitteena oli myös tutkia lietepuristimien filosofiaa ja ajotavan muutos-ten vaikutusta lietteen kuiva-aineeseen. Tutkimukset toteutettiin koeajojen muodossa ja niistä saadut tulokset vahvistettiin ottamalla lietteestä näytteitä kuiva-aineen määrittämiseksi.
Koeajot suunniteltiin niin, että ne erosivat ohjausjärjestelmän normaalista toiminnasta. Jokaiseen koeajoon määritettiin yksi tarkasteltava prosessisuure lietteenpuristimesta. Tarkastelun aikana pyrittiin luomaan mahdollisimman laaja määrä vaihtelevia tilanteita, että saataisiin selkeä kuva kunkin prosessisuureen merkityksestä kuiva-ainepitoisuuteen.
Tulokset olivat lupaavia. Polymeerin kulutus laski ja kuiva-aineet nousivat aikaisemmalta tasolta. Suurin osa ongelmatilanteista saatiin tunnistettua ja niihin löydettiin ajomallit. Tuloksista kävi ilmi, että lietepuristimen vastapaineen merkitys oli suurin kuiva-ainepitoisuuden nousussa. Lopputulosten avulla pystyttiin myös suunnittelemaan jatkotoimenpiteitä ja ohjausjärjestelmään tehtäviä muutoksia, jotta se kykenisi toimimaan mahdollisimman itsenäisesti.
Tavoitteena oli tunnistaa lietteenkäsittelyn vaikeudet aiheuttavat tilanteet ja määrittää niihin sopivat ajomallit. Tavoitteena oli myös tutkia lietepuristimien filosofiaa ja ajotavan muutos-ten vaikutusta lietteen kuiva-aineeseen. Tutkimukset toteutettiin koeajojen muodossa ja niistä saadut tulokset vahvistettiin ottamalla lietteestä näytteitä kuiva-aineen määrittämiseksi.
Koeajot suunniteltiin niin, että ne erosivat ohjausjärjestelmän normaalista toiminnasta. Jokaiseen koeajoon määritettiin yksi tarkasteltava prosessisuure lietteenpuristimesta. Tarkastelun aikana pyrittiin luomaan mahdollisimman laaja määrä vaihtelevia tilanteita, että saataisiin selkeä kuva kunkin prosessisuureen merkityksestä kuiva-ainepitoisuuteen.
Tulokset olivat lupaavia. Polymeerin kulutus laski ja kuiva-aineet nousivat aikaisemmalta tasolta. Suurin osa ongelmatilanteista saatiin tunnistettua ja niihin löydettiin ajomallit. Tuloksista kävi ilmi, että lietepuristimen vastapaineen merkitys oli suurin kuiva-ainepitoisuuden nousussa. Lopputulosten avulla pystyttiin myös suunnittelemaan jatkotoimenpiteitä ja ohjausjärjestelmään tehtäviä muutoksia, jotta se kykenisi toimimaan mahdollisimman itsenäisesti.