"Sä teet niitten kans kaikkee, sä et rajaa mitään pois" : varhaiskasvattajat varhaisvuosien liikuntakasvatuksen mahdollistajina
Veikkola, Jarkko (2018)
Veikkola, Jarkko
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018082314617
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018082314617
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisina kasvattajayhteisön jäsenet näkevät mahdollisuutensa varhaisvuosien liikuntakasvatuksen toteuttamisessa. Lisäksi tarkoituksena oli kartoittaa, millaiset mahdollisuudet kasvatusympäristö siihen antaa. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, vastaako kasvattajayhteisössä vallitseva tieto ja ajatukset varhaisvuosien liikuntakasvatuksen tavoitteita ja ovatko näkemykset varhaisvuosien liikuntakasvatuksesta varhaiskasvattajien kesken yhdenmukaisia.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullista tutkimusotetta käyttäen ja aineistoa kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Kohderyhmänä olivat varhaiskasvattajat. Alavuden kaupungin varhaiskasvatushenkilöstöstä kuusi varhaiskasvattajaa osallistui yksilöhaastatteluihin, joissa aineistoa kerättiin avokysymysten avulla.
Tuloksista voidaan päätellä, että varhaiskasvattajien mahdollisuudet varhaisvuosien liikuntakasvatuksen mahdollistajina vastaavat vallitsevaa teoriatietoa. Alavuden kaupungin varhaiskasvatuksen liikuntakasvatuksessa toteutetaan lapsilähtöistä suunnitelmallista liikuntaa, joka tukee sekä lapsen kokonaisvaltaista että motorista kasvua ja kehitystä. Varhaisvuosien liikuntakasvatuksen toteutuskeinoja olivat esimerkiksi lasten osallistaminen, kasvatusympäristön muokkaaminen, lapsen omaehtoisen liikkumisen mahdollistaminen ja varhaiskasvattajien heittäytyminen liikkumiseen.
Opinnäytetyön jatkotutkimusideoina olivat varhaisvuosien liikuntakasvatuksen yhteyksien tutkiminen lapsen myöhempien oppimisvalmiuksien ja sosiaalis-emotionaalisen kehityksen kannalta. Myös varhaiskasvatushenkilöstön saaman lisäkoulutuksen vaikutukset liikuntakasvatuksen laatuun oli yksi jatkotutkimusideoista.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullista tutkimusotetta käyttäen ja aineistoa kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Kohderyhmänä olivat varhaiskasvattajat. Alavuden kaupungin varhaiskasvatushenkilöstöstä kuusi varhaiskasvattajaa osallistui yksilöhaastatteluihin, joissa aineistoa kerättiin avokysymysten avulla.
Tuloksista voidaan päätellä, että varhaiskasvattajien mahdollisuudet varhaisvuosien liikuntakasvatuksen mahdollistajina vastaavat vallitsevaa teoriatietoa. Alavuden kaupungin varhaiskasvatuksen liikuntakasvatuksessa toteutetaan lapsilähtöistä suunnitelmallista liikuntaa, joka tukee sekä lapsen kokonaisvaltaista että motorista kasvua ja kehitystä. Varhaisvuosien liikuntakasvatuksen toteutuskeinoja olivat esimerkiksi lasten osallistaminen, kasvatusympäristön muokkaaminen, lapsen omaehtoisen liikkumisen mahdollistaminen ja varhaiskasvattajien heittäytyminen liikkumiseen.
Opinnäytetyön jatkotutkimusideoina olivat varhaisvuosien liikuntakasvatuksen yhteyksien tutkiminen lapsen myöhempien oppimisvalmiuksien ja sosiaalis-emotionaalisen kehityksen kannalta. Myös varhaiskasvatushenkilöstön saaman lisäkoulutuksen vaikutukset liikuntakasvatuksen laatuun oli yksi jatkotutkimusideoista.