Käyttäjälähtöisyys älykkään palveluasumisen kehittämisessä
Harra, Toini; Lintula, Leila (2018)
Harra, Toini
Lintula, Leila
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-328-099-1
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-328-099-1
Tiivistelmä
Palveluasuminen ja digitalisaatio ovat kuumia kehittämisen kohteita. Käyttäjälähtöiseen kehittämiseen tarvitaan uusia toimintatapoja, välineitä ja testiympäristöjä. On katsottava rohkeasti tulevaisuuteen. Palveluasumisen digitalisaation pilotointiympäristön kehittämishankkeessa haluttiin heti suunnittelun alkuvaiheessa kuulla palveluasumisyksikön toimijoiden ja muiden sidosryhmien tarpeita.
Älykäs teknologia voi palvella asukkaan ympäristön hallintaa ja omistajuutta sekä toimijuutta ja päätöksentekoa palveluasumisessa. Uusien käyttäjäsukupolvien ja ympäristössä tapahtuvien muutosten takia tulevaisuuden palveluasumisen suunnittelua ei voida perustaa sen varaan, millaista palveluasuminen on tällä hetkellä. Tarvitaan monialaista asiantuntijuutta, jotta käyttäjälähtöiset tarpeet saadaan esiin ja sidosryhmien yhteiskehittelyssä onnistutaan. Se edellyttää asiakas- ja asiaymmärrystä sekä kykyä valita tilannekohtaisesti sopivat välineet.
Tässä julkaisussa esitellään käyttäjälähtöisten tarpeiden jäsentämisen merkitysverkko sekä älykkään teknologian käyttäjälähtöisyyden arvokenttä. Näillä malleilla voidaan arvioida käyttäjänäkökulman toteutumista älykkäitä palveluja ja tuotteita kehitettäessä. Pilotointiympäristön toimintakonseptista esitellään ensimmäinen versio, jota esimerkiksi korkeakoulut voivat hyödyntää yritysyhteistyössä.
Älykäs teknologia voi palvella asukkaan ympäristön hallintaa ja omistajuutta sekä toimijuutta ja päätöksentekoa palveluasumisessa. Uusien käyttäjäsukupolvien ja ympäristössä tapahtuvien muutosten takia tulevaisuuden palveluasumisen suunnittelua ei voida perustaa sen varaan, millaista palveluasuminen on tällä hetkellä. Tarvitaan monialaista asiantuntijuutta, jotta käyttäjälähtöiset tarpeet saadaan esiin ja sidosryhmien yhteiskehittelyssä onnistutaan. Se edellyttää asiakas- ja asiaymmärrystä sekä kykyä valita tilannekohtaisesti sopivat välineet.
Tässä julkaisussa esitellään käyttäjälähtöisten tarpeiden jäsentämisen merkitysverkko sekä älykkään teknologian käyttäjälähtöisyyden arvokenttä. Näillä malleilla voidaan arvioida käyttäjänäkökulman toteutumista älykkäitä palveluja ja tuotteita kehitettäessä. Pilotointiympäristön toimintakonseptista esitellään ensimmäinen versio, jota esimerkiksi korkeakoulut voivat hyödyntää yritysyhteistyössä.