Päivystyspotilaan hoitoprosessin kuvaus Ylöjärven terveyskeskuksessa
Latja, Janiina; Taivalmäki, Riikka (2018)
Latja, Janiina
Taivalmäki, Riikka
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018082914710
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018082914710
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata potilaan hoitoprosessi Ylöjärven terveyskeskuksen päivystyksessä vaihe vaiheelta. Päivystystoimintaa on tarkoitus tehostaa, mikä on ollut myös syynä opinnäytetyön tilaamiselle. Tehtävinä opinnäytetyössä oli kuvata millainen on tämänhetkinen päivystyspotilaan hoitoprosessi Ylöjärven terveyskeskuksen päivystyksessä ja mitä mahdollisia ongelmakohtia on havaittavissa päivystyspotilaan hoitoprosessissa. Tavoitteena oli löytää mahdollisia ongelmia potilaan hoitoprosessista ja tätä kautta antaa kehittämisehdotuksia terveyskeskuksen päivystyspotilaan hoitoprosessin tehostamiseksi.
Tutkimusmateriaali kerättiin strukturoimatonta havainnointimenetelmää käyttäen. Materiaali analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla. Tuloksista voi päätellä, että tämänhetkinen hoitoprosessi vaatii kehittämistä.
Opinnäytetyössä kävi ilmi, että hoitoprosessi ei ollut johdonmukainen eikä potilaan kannalta sujuva. Potilasta siirrellään tarpeettomasti lääkärin ja hoitajan vastaanottojen välillä. Tämä aiheuttaa hoitoaikojen pitenemistä sekä päivystysjonojen kasvamista. Hoidon tarpeen arviointi vaikuttaa potilaan koko hoitoprosessin sujuvuuteen. Lisäkoulutuksella sekä päivystän hoitajan roolin kehittämisellä voidaan saada päivystyspotilaan hoitoprosessia sujuvammaksi sekä lyhentää hoitoaikoja päivystyksessä.
Tutkimusmateriaali kerättiin strukturoimatonta havainnointimenetelmää käyttäen. Materiaali analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla. Tuloksista voi päätellä, että tämänhetkinen hoitoprosessi vaatii kehittämistä.
Opinnäytetyössä kävi ilmi, että hoitoprosessi ei ollut johdonmukainen eikä potilaan kannalta sujuva. Potilasta siirrellään tarpeettomasti lääkärin ja hoitajan vastaanottojen välillä. Tämä aiheuttaa hoitoaikojen pitenemistä sekä päivystysjonojen kasvamista. Hoidon tarpeen arviointi vaikuttaa potilaan koko hoitoprosessin sujuvuuteen. Lisäkoulutuksella sekä päivystän hoitajan roolin kehittämisellä voidaan saada päivystyspotilaan hoitoprosessia sujuvammaksi sekä lyhentää hoitoaikoja päivystyksessä.