Kuvataideterapeuttinen menetelmä tukitoimena koulumaailmassa
Ketomäki, Regina (2018)
Ketomäki, Regina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018082414649
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018082414649
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kuvataideterapeuttisia menetelmiä käyttäen lisätä valmiuksia koulumaailman tukitoimiin, erityisesti koulukuraattorin toimenkuvassa. Havaintoihin perustuvan tutkielman tarkoitus on tuottaa kehitystehtävä, jolla voitaisiin lisätä koulun sisäisiä resursseja ja tarjota uusia tukitoimen työvälineitä kuvataideterapeuttisin keinoin. Menetelmä soveltuu käytettäväksi myös koulun muissa tukitoimia tarjoavissa toimenkuvissa, joissa sitä voitaisiin soveltuvin osin käyttää integroituna erityisopettajan tai koulupsykologin työvälineenä oppilastyössä. Opinnäytetyössäni käsittelen myös yleistä yhteistyön kehittämistä taiteen ja sosiaalipedagogisen kentän välille ennaltaehkäisevänä ja korjaavana työn muotona.
Opinnäytetyön havaintoaineisto perustuu kahden eri oppilaan kanssa toteutettuun, säännölliseen yksilöterapeuttiseen asiakaskontaktiin ja näistä koostuvaan havaintomateriaaliin. Kuvataideterapia on toteutettu kouluaikana viikoittain neljän kuukauden ajan 2017. Havainnoinnin kohteina ovat oppilaiden yksilölliset tavat suhtautua, toimia, reagoida ja kokea kuvallisen toiminnan tuottaman mahdollisuuden äärellä. Esille on nostettu myös materiaalivalinnat, työskentelyn tavat, niiden muutokset ja kehitys prosessin aikana. Tarkoitukseni on ollut saattaa näkyville oppilaan oma kokemus ja suhde kuvan merkityksiin, ja niiden symboliseen arvoon tunteiden, oivallusten, ymmärryksen tai toisaalta kysymysten synnyttäjänä.
Opinnäytetyöni havainnot tukevat teoreettista viitekehystä siitä, miten luovalla toiminnalla voidaan vähentää oppilaan kokemaa kuormitusta koulumaailmassa. Kokemus kuvataideterapian käytön mahdollisuuksista koulun tukitoimena osoittaa, miten sen käyttövalmius tukee koulun sisäisiä resursseja sen omassa järjestelmässä, tarjoten matalan kynnyksen ja varhaisen puuttumisen tukea konkreettisin välinein.
Kuvataideterapeuttinen toiminta koulun tukitoimena voi tarjota hyötyä erityisesti oppilaille, joilla on kuormittavina tekijöinä alhaisen itsetuntemuksen tai itsetunnon kokemuksia, tunteiden käsittelyn- ja hallinnan problematiikkaa tai oppimiseen liittyviä ongelmia.
Opinnäytetyö koostuu kirjallisuuskatsauksesta, toiminnallisesta osuudesta, päiväkirjamerkinnöistä, sekä oppilaiden tuottamista kuvista ja perustuu havainnointiin.
Opinnäytetyön havaintoaineisto perustuu kahden eri oppilaan kanssa toteutettuun, säännölliseen yksilöterapeuttiseen asiakaskontaktiin ja näistä koostuvaan havaintomateriaaliin. Kuvataideterapia on toteutettu kouluaikana viikoittain neljän kuukauden ajan 2017. Havainnoinnin kohteina ovat oppilaiden yksilölliset tavat suhtautua, toimia, reagoida ja kokea kuvallisen toiminnan tuottaman mahdollisuuden äärellä. Esille on nostettu myös materiaalivalinnat, työskentelyn tavat, niiden muutokset ja kehitys prosessin aikana. Tarkoitukseni on ollut saattaa näkyville oppilaan oma kokemus ja suhde kuvan merkityksiin, ja niiden symboliseen arvoon tunteiden, oivallusten, ymmärryksen tai toisaalta kysymysten synnyttäjänä.
Opinnäytetyöni havainnot tukevat teoreettista viitekehystä siitä, miten luovalla toiminnalla voidaan vähentää oppilaan kokemaa kuormitusta koulumaailmassa. Kokemus kuvataideterapian käytön mahdollisuuksista koulun tukitoimena osoittaa, miten sen käyttövalmius tukee koulun sisäisiä resursseja sen omassa järjestelmässä, tarjoten matalan kynnyksen ja varhaisen puuttumisen tukea konkreettisin välinein.
Kuvataideterapeuttinen toiminta koulun tukitoimena voi tarjota hyötyä erityisesti oppilaille, joilla on kuormittavina tekijöinä alhaisen itsetuntemuksen tai itsetunnon kokemuksia, tunteiden käsittelyn- ja hallinnan problematiikkaa tai oppimiseen liittyviä ongelmia.
Opinnäytetyö koostuu kirjallisuuskatsauksesta, toiminnallisesta osuudesta, päiväkirjamerkinnöistä, sekä oppilaiden tuottamista kuvista ja perustuu havainnointiin.