Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Turvallisempi koulutie Jyväskylässä - Case Tikkakoski : Tutkimus vaihtuvien varoitus- ja nopeusrajoitusyhdistelmämerkkien vaikutuksesta ajonopeuksiin koulujen välittömässä läheisyydessä

Puhakka, Laura (2018)

Avaa tiedosto
Puhakka.Laura.pdf (3.154Mt)
Lataukset: 


Puhakka, Laura
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018090414865
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten vaihtuvat yhdistelmämerkit vaikuttavat ajonopeuksiin koulujen läheisyydessä. Pilottikohteena toimi Luonetjärven koulu Tikkakoskella, jonka ohi kulkevan Koulukadun varrelle sijoitettiin kaksi LED-pohjaista vaihtuvaa varoitus- ja nopeusrajoitusmerkkiä. Merkeillä näytettiin koulupäivien aikana klo 7.30–15.30 alempaa nopeusrajoitusta sekä lapsista varoittavaa merkkiä, ja muun ajan merkit olivat pimeänä.

Tutkimus on osa Jyväskylän kaupungin hanketta, jossa etsitään keinoja parantaa lasten kouluteiden turvallisuutta. Hankkeelle on myönnetty Trafin tieliikenteen turvallisuustoiminnan edistämisen valtionavustusta. Työn ohjaajina toimivat Noora Salonen Sitowise:lta sekä Hämeen ammattikorkeakoulun liikennealan lehtorit Janne Rautio sekä Sonja Heikkinen.

Tutkimus koostui ennen- ja jälkeen-mittauksista. Ajoneuvojen nopeuksia mitattiin kahdessa eri mittauspisteessä. Ennen-mittaukset toteutettiin helmikuussa 2018 ja jälkeen-mittaukset toukokuussa 2018. Tuloksissa käsiteltiin ajoneuvojen keskinopeuksia viikonpäivittäin sekä vuorokauden aikana. Lisäksi tarkasteltiin ylinopeuksien osuutta sekä V85-nopeuksia.

Tuloksista selvisi, että vaihtuvien opasteiden ollessa päällä, olivat tuntikohtaiset keskinopeudet laskeneet 1-5 km/h. Päiväkohtaiset keskinopeudet olivat kuitenkin pääsääntöisesti nousseet. Keskinopeuksien havaittiin laskevan jo ennen vaihtuvien opasteiden vaikutusalueelle saapumista, mutta ne kasvoivat taas pian koulun ohittamisen jälkeen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste