Mitä mieltä muskarissa? : Alle kouluikäisten musiikin harrastaminen uuden aivotutkimuksen näkökulmasta
Mäntylä, Emilia (2018)
Mäntylä, Emilia
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060412477
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060412477
Tiivistelmä
Musiikin merkitys on viime aikoina noussut laajasti esille kognitiotieteen yhtenä tutkimuskohteena. Mielenkiintoa on herättänyt etenkin muusikoiden auditiivisen hahmottamisen kehitys. Musiikin merkitys ulkomusiikillisten taitojen oppimisessa on merkittävä asia musiikin opetuksen tarpeellisuuden perustelussa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, onko varhaisiän musiikinopetuksella todettu olevan vaikutuksia lapsen kognitiivisen kehitykseen ja mitkä varhaisiän musiikinopetuksessa käytetyt keinot toimivat kehityksen tukena.
Tutkimusmenetelmänä oli narratiivinen kirjallisuuskatsaus. Tutkimus tiivistää viimeaikaisia tutkimuksia aiheesta ja antaa laajan kuvan tutkimuksen aiheesta. Tutkimus toteutettiin hakemalla tietoa eri tietokannoista, sekä tiivistämällä Helsingin kognitiivisen aivotutkimusyksikön musiikkiin liittyvät aivotutkimukset viimeisen viiden vuoden ajalta. Teoreettinen viitekehys sisälsi lapsen kognitiivisen kehityksen, sekä lapsen musiikillisen kehityksen.
Musiikilla on todettu olevan monia ulkomusiikillisia vaikutuksia. Musiikin merkitys koros- tuu etenkin auditiivisten alueiden kehityksessä. Kielen kehityksen kriittinen kausi sijoittuu 1,5-4 vuoden ikään ja useat tutkimukset osoittivat varhaisiän musiikillisen toiminnan kehittävän juuri kielen kehitykseen liittyviä alueita. Varhaisiän musiikinopetuksella voi siis sanoa olevan merkitystä lapsen kielelliseen kehittymiseen.
Narratiivinen kirjallisuuskatsaus oli toimiva valinta tutkimuksen menetelmäksi. Tutkimus vastasi tutkimuskysymyksiin ja antoi uutta merkitystä varhaisiän musiikinopetukseen. Etenkin kielenkehitykseen musiikki voi tarjota ainutlaatuisia kehityskeinoja. Musiikin tarjoaminen osana lasten arkea olisi toimiva ja motivoiva keino lasten myöhemmän kehityksen tukemiseen.
Tutkimusmenetelmänä oli narratiivinen kirjallisuuskatsaus. Tutkimus tiivistää viimeaikaisia tutkimuksia aiheesta ja antaa laajan kuvan tutkimuksen aiheesta. Tutkimus toteutettiin hakemalla tietoa eri tietokannoista, sekä tiivistämällä Helsingin kognitiivisen aivotutkimusyksikön musiikkiin liittyvät aivotutkimukset viimeisen viiden vuoden ajalta. Teoreettinen viitekehys sisälsi lapsen kognitiivisen kehityksen, sekä lapsen musiikillisen kehityksen.
Musiikilla on todettu olevan monia ulkomusiikillisia vaikutuksia. Musiikin merkitys koros- tuu etenkin auditiivisten alueiden kehityksessä. Kielen kehityksen kriittinen kausi sijoittuu 1,5-4 vuoden ikään ja useat tutkimukset osoittivat varhaisiän musiikillisen toiminnan kehittävän juuri kielen kehitykseen liittyviä alueita. Varhaisiän musiikinopetuksella voi siis sanoa olevan merkitystä lapsen kielelliseen kehittymiseen.
Narratiivinen kirjallisuuskatsaus oli toimiva valinta tutkimuksen menetelmäksi. Tutkimus vastasi tutkimuskysymyksiin ja antoi uutta merkitystä varhaisiän musiikinopetukseen. Etenkin kielenkehitykseen musiikki voi tarjota ainutlaatuisia kehityskeinoja. Musiikin tarjoaminen osana lasten arkea olisi toimiva ja motivoiva keino lasten myöhemmän kehityksen tukemiseen.