Entering German market with online service : Case WebinarStars Ltd
Porema, Jan-Magnus (2018)
Porema, Jan-Magnus
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018090814960
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018090814960
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on verkkopalvelun markkinointi saksassa. Toimivien markkinointistrategioiden tiedetään olevan sidoksissa kohdemarkkinaan sekä palvelun tai tuotteen tyyppiin. Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää mitkä tekijät tulee ottaa huomioon kun halutaan laajentua Saksan markkinoille verkkopalvelulla. Työn tavoitteena oli antaa opastusta WebinarStars Oy:lle siitä, minkälainen markkinointistrategia johtaisi heidät menestyksekkäästi laajentumaan Saksan markkinoille heidän verkkopalvelullaan.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan markkinointia verkkopalvelun näkökulmasta. Saksan kulttuurille ominaiset tekijät on yhtälailla otettu huomioon. Teoreettinen viitekehys on pohjana tämän opinnäytetyön tutkimusosiolle.
Tutkimus tehtiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineiston keruumenetelmänä käytettiin ryhmähaastattelua, johon osallistui useita Aschaffenburgin korkeakoulun opiskelijoita eri aloilta sekä yksilöhaastatteluja, joihin osallistui Aschaffenburgin korkeakoulun professoreita ja luennoitsijoita. Tutkimuksen tuloksia käytetään tässä työssä Saksan markkinoilla menestymisen ohjeistuksen laatimiseen.
Tutkimustulokset osoittavat, että jos yhtiö haluaa menestyä Saksan markkinoilla verkkopalvelulla, niin huomioon tulee ottaa tiettyjä erityispiirteitä. Tärkeimpinä asioina nousi esiin sertifikaatit, maksutavat, palvelun kieli, ongelmat internet-yhteyksien nopeuksissa sekä kulttuurierot. Myös erot laissa ja asetuksissa tulee ottaa huomioon.
Tämä työ osoitti, että menestyäkseen Saksan markkinoilla, verkkopalvelua tulee muokata ja yhtiön tulee ottaa huomioon tiettyjä paikallisia erityispiirteitä. Työn tuloksia voivat hyödyntää kohdeyrityksen lisäksi myös muut yhtiöt, jotka haluavat laajentua Saksan markkinoille verkkopalvelulla.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan markkinointia verkkopalvelun näkökulmasta. Saksan kulttuurille ominaiset tekijät on yhtälailla otettu huomioon. Teoreettinen viitekehys on pohjana tämän opinnäytetyön tutkimusosiolle.
Tutkimus tehtiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineiston keruumenetelmänä käytettiin ryhmähaastattelua, johon osallistui useita Aschaffenburgin korkeakoulun opiskelijoita eri aloilta sekä yksilöhaastatteluja, joihin osallistui Aschaffenburgin korkeakoulun professoreita ja luennoitsijoita. Tutkimuksen tuloksia käytetään tässä työssä Saksan markkinoilla menestymisen ohjeistuksen laatimiseen.
Tutkimustulokset osoittavat, että jos yhtiö haluaa menestyä Saksan markkinoilla verkkopalvelulla, niin huomioon tulee ottaa tiettyjä erityispiirteitä. Tärkeimpinä asioina nousi esiin sertifikaatit, maksutavat, palvelun kieli, ongelmat internet-yhteyksien nopeuksissa sekä kulttuurierot. Myös erot laissa ja asetuksissa tulee ottaa huomioon.
Tämä työ osoitti, että menestyäkseen Saksan markkinoilla, verkkopalvelua tulee muokata ja yhtiön tulee ottaa huomioon tiettyjä paikallisia erityispiirteitä. Työn tuloksia voivat hyödyntää kohdeyrityksen lisäksi myös muut yhtiöt, jotka haluavat laajentua Saksan markkinoille verkkopalvelulla.