Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Oppilaiden ääni kuuluviin oppilashuollon suunnittelussa : Yhteistutkimisen menetelmän soveltuvuus oppilaiden osallisuuden vahvistamisessa Lehtisaaren koulussa

Vuosjärvi, Kirsi (2018)

 
Avaa tiedosto
ONT_VuosKir.pdf (979.8Kt)
Lataukset: 


Vuosjärvi, Kirsi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018090714949
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata oppilaskunnan hallituksen jäsenten kokemuksia yhteistutkimisen menetelmästä ja osallisuudesta yhteisöllisen oppilashuollon suunnittelussa. Tarkoituksena oli kartoittaa sosiaalityön asiakkaiden kanssa kehitetyn, voimauttavan menetelmän soveltuvuutta ennaltaehkäisevässä oppilashuoltotyössä oppilaiden äänen voimistamisen ja kuulluksi tulemisen näkökulmasta.

Opinnäytetyö toteutettiin Jyväskylän peruskouluverkostoon kuuluvassa Lehtisaaren koulussa, jossa toteutetaan Jyväskylän kaupungin perusopetussuunnitelman mukaista kaikkia koulun oppilaita koskevaa yhteisöllistä oppilashuoltoa.

Opinnäytetyössä käytettiin monimenetelmällistä tutkimusotetta. Aineisto kerättiin pääosin laadullisin menetelmin osallistuvalla havainnoinnilla ja puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Aineistoa täydennettiin strukturoidulla verkkokyselyllä. Analysoinnissa käytettiin laadullisia ja määrällisiä menetelmiä sekä tulosten ristiin vertailua.

Tutkimuksessa haluttiin tietää, mikä oppilaiden näkökulmasta osallisuuden toteutumiseen ja äänen kuuluviin saamiseen vaikuttaa ja voidaanko näihin seikkoihin vaikuttaa yhteistutkimisen keinoin. Tutkimuksen tulokset osoittavat suunnitteluun mukaan pääsemisen sekä tasavertaisen keskustelun olevan keskeisiä tekijöitä niin osallisuuden kuin myös kuulluksi tulemisen kokemuksille. Tutkimuksessa esiin tulleet kokemukset noudattelivat yhteistutkimisen periaatteita, vaikka tutkimuksen kontekstina toimi ennaltaehkäisevä työ.

Jatkossa yhteistutkimisen voimauttavia elementtejä ennaltaehkäisevän työn osalta tulisi tutkia lisää. Lisäksi yhteistutkimisen jalkauttaminen toimivaksi osaksi koulujen vuosittaista ja suunnitelmallista, ennaltaehkäisevää oppilashuoltotyötä vaatii lisää kehittämistä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste