Asiakasviestinnän nykytilanne ja kehittäminen kokouskeskuksessa
Huldin, Ida (2018)
Huldin, Ida
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018091015020
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018091015020
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona yritys X:lle. Yritys tarjoaa monipuolisia majoitus-, ravintola- sekä kokous-ja tapahtumapalveluita pääkaupunkiseudulla. Opinnäytetyönä toteutettiin kvalitatiivinen tutkimus kokouskeskuksen asiakasviestinnän nykytilanteesta ja mahdollisesta kehittämisestä tulevaisuudessa.Työn tavoitteena oli siis selvittää, kuinka toimivaa asiakasviestintä on kokouskeskuksessa ja kuinka sitä voisi tulevaisuudessa tehostaa, niin että kokousasiakkaat kiinnostuisivat käyttämään yrityksen tarjoamia majoitus- ja ravintolapalveluita vapaa-ajallaan.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin survey-tyyppinen kysely, joka toteutettiin suomen- ja englanninkielisillä paperisilla kyselylomakkeilla. Kyselylomakkeissa oli täysin samat kysymykset.
Tutkimuksen kohteena oli yrityksen kokous-ja tapahtuma-asiakkaat. Heille jaettiin kyselylomakkeita kokouskeskuksessa toukokuussa 2018 yhteensä kolmen viikon ajan. Osa lomakkeista jaettiin suoraan kokoustilaan pöydille, osa lounastauoilla asiakkaiden ohi kulkiessa ja osa lomakkeista oli tarjolla kahvitorilla pystypöydällä. Kyselyyn vastasi kaiken kaikkiaan 80 kokouskeskuksen asiakasta.
Tämän tutkimuksen avulla saatiin selville, että asiakkaat hakevat mieluiten tietoa palveluista sosiaalisen median kautta. Tutkimustuloksia analysoidessa huomattiin, että usea kokousasiakas vastaanottaa asiakasviestejä mieluiten omalla äidinkielellään. Asiakasviestintä tulisi suunnata tietylle kohderyhmälle, jotta se olisi mahdollisimman tehokasta. Kun asiakasviestit ovat suunnattu kaikille, se ei puhuttele asiakkaita ja tärkeät viestit jäävät usein heiltä huomaamatta.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin survey-tyyppinen kysely, joka toteutettiin suomen- ja englanninkielisillä paperisilla kyselylomakkeilla. Kyselylomakkeissa oli täysin samat kysymykset.
Tutkimuksen kohteena oli yrityksen kokous-ja tapahtuma-asiakkaat. Heille jaettiin kyselylomakkeita kokouskeskuksessa toukokuussa 2018 yhteensä kolmen viikon ajan. Osa lomakkeista jaettiin suoraan kokoustilaan pöydille, osa lounastauoilla asiakkaiden ohi kulkiessa ja osa lomakkeista oli tarjolla kahvitorilla pystypöydällä. Kyselyyn vastasi kaiken kaikkiaan 80 kokouskeskuksen asiakasta.
Tämän tutkimuksen avulla saatiin selville, että asiakkaat hakevat mieluiten tietoa palveluista sosiaalisen median kautta. Tutkimustuloksia analysoidessa huomattiin, että usea kokousasiakas vastaanottaa asiakasviestejä mieluiten omalla äidinkielellään. Asiakasviestintä tulisi suunnata tietylle kohderyhmälle, jotta se olisi mahdollisimman tehokasta. Kun asiakasviestit ovat suunnattu kaikille, se ei puhuttele asiakkaita ja tärkeät viestit jäävät usein heiltä huomaamatta.