Kunnossapidon tietojärjestelmän päivitys Arrow Noviin
Uusitalo, Roope (2018)
Uusitalo, Roope
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018090714943
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018090714943
Tiivistelmä
Kunnossapidon tietojärjestelmät ovat osa toimivaa kunnossapitoa. Niillä tuetaan ja hallitaan päivittäistä kunnossapidon toimintaa ja sen organisaatiota. Näiden järjestelmien avulla kunnossapidon tehokkuutta voidaan huomattavasti kasvattaa. Myös tuotannon tehokkuus lisääntyy, kun tuotannon katkoksia ilmenee aikaisempaa vähemmän.
Lujabetoni Oy oli aloittamassa kunnossapitojärjestelmän päivitystä Arrow Noviin ja tämä mahdollisti puhtaalta pöydältä liikkeelle lähtemisen. Tavoitteena oli löytää uuden järjestelmän avulla keinot ja hyödyt, joilla kunnossapitoa pystyttiin tehostamaan.
Tavoitteiden saavuttamiseksi piti analysoida kunnossapidon sen hetkistä tilaa, Maint- ja Novi-järjestelmien ominaisuuksia sekä ulkomuotoa. Lisäksi hankittiin tietoa eri tietolähteistä kunnossapitojärjestelmien ominaisuuksiin liittyen.
Tutkimuksen tuloksina saatiin lista tehostamiskeinoista ja järjestelmän hyödyistä perusteluineen, jotka mahdollistivat kunnossapidon toiminnan tehostumisen. Keinoja analysoimal-la pystyttiin vahvistamaan tieto siitä, että uusi kunnossapitojärjestelmä mahdollistaa tehokkaamman toiminnan myös toimihenkilötasolla sen ominaisuuksien ansiosta.
Kaikkien tulosten todellinen oikeellisuus saadaan kuitenkin varmistettua vasta riittävän käyttöajan kuluttua. Toiminnan tehostuminen ei tule johtumaan ainoastaan uudesta järjes-telmästä, vaan se vaatii myös henkilöstöltä toimintatapamuutoksia, joilla uuden järjestelmän hyödyt ja ominaisuudet tulevat riittävästi esille.
Lujabetoni Oy oli aloittamassa kunnossapitojärjestelmän päivitystä Arrow Noviin ja tämä mahdollisti puhtaalta pöydältä liikkeelle lähtemisen. Tavoitteena oli löytää uuden järjestelmän avulla keinot ja hyödyt, joilla kunnossapitoa pystyttiin tehostamaan.
Tavoitteiden saavuttamiseksi piti analysoida kunnossapidon sen hetkistä tilaa, Maint- ja Novi-järjestelmien ominaisuuksia sekä ulkomuotoa. Lisäksi hankittiin tietoa eri tietolähteistä kunnossapitojärjestelmien ominaisuuksiin liittyen.
Tutkimuksen tuloksina saatiin lista tehostamiskeinoista ja järjestelmän hyödyistä perusteluineen, jotka mahdollistivat kunnossapidon toiminnan tehostumisen. Keinoja analysoimal-la pystyttiin vahvistamaan tieto siitä, että uusi kunnossapitojärjestelmä mahdollistaa tehokkaamman toiminnan myös toimihenkilötasolla sen ominaisuuksien ansiosta.
Kaikkien tulosten todellinen oikeellisuus saadaan kuitenkin varmistettua vasta riittävän käyttöajan kuluttua. Toiminnan tehostuminen ei tule johtumaan ainoastaan uudesta järjes-telmästä, vaan se vaatii myös henkilöstöltä toimintatapamuutoksia, joilla uuden järjestelmän hyödyt ja ominaisuudet tulevat riittävästi esille.