En ständig rörelse : en studie om rörelseanvändning i individuell sångundervisning
Leppilampi, Tove (2018)
Leppilampi, Tove
Yrkeshögskolan Novia
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018091215083
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018091215083
Tiivistelmä
Syftet med min studie är att få en ökad insikt om varför och hur kroppsrörelser kan användas i sångundervisningen för att optimera utvecklingen hos sångelever. Forskningsfrågorna i studien är: Vilken uppfattning har sångpedagoger av nyttan av rörelseanvändning i individuell sångundervisning? Vilken uppfattning har sångpedagoger av hur man kan använda kroppsrörelse i individuell sångundervisning? För att besvara mina forskningsfrågor använder jag mig av en hermeneutisk forskningsansats, intervjuer med tre sångpedagoger och litteraturstudier.
Studien visar att användandet av kroppsrörelser i sångundervisningen kan föra med sig många olika fördelar. Kroppsliga, mentala, musikaliska och didaktiska positiva effekter kan uppnås. Det framgår även att rörelse kan vara ett bra verktyg för att optimera utvecklingen sångmässigt hos eleven. Hur tillämpningen sker beror på elevens personlighet och nivåbehov samt lärarens förmåga att reflektera och intuitivt svara an på elevens behov. The purpose of my study is to gain an insight into why and how physical movements can be used in vocal education to optimize the development of vocal students. The research questions in the study are: What perception do song teachers have on the benefit of using movement in individual vocal education? What view do song teachers have about how you can use physical movement in individual vocal education? To answer my research questions, I use a hermeneutic research approach, interviews with three vocal teachers and literature studies.
The study shows that the use of physical movement in vocal education can result in many different benefits. Positive effects in the physical, mental, musical and didactic area can be achieved. It is also apparent that movement can be a good tool for optimizing the vocal development of the student. How the application takes place depends on the student’s personality and needs, as well as the teacher’s ability to reflect and intuitively respond to the student’s needs.
Studien visar att användandet av kroppsrörelser i sångundervisningen kan föra med sig många olika fördelar. Kroppsliga, mentala, musikaliska och didaktiska positiva effekter kan uppnås. Det framgår även att rörelse kan vara ett bra verktyg för att optimera utvecklingen sångmässigt hos eleven. Hur tillämpningen sker beror på elevens personlighet och nivåbehov samt lärarens förmåga att reflektera och intuitivt svara an på elevens behov.
The study shows that the use of physical movement in vocal education can result in many different benefits. Positive effects in the physical, mental, musical and didactic area can be achieved. It is also apparent that movement can be a good tool for optimizing the vocal development of the student. How the application takes place depends on the student’s personality and needs, as well as the teacher’s ability to reflect and intuitively respond to the student’s needs.