Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

"Kuvan tekemisessä hyvä, kun saa kaiken näkyviin tänne paperille" : kuvataideterapeuttinen menetelmä lasten tunne- ja vuorovaikutustaitojen tukena steinerpäiväkodissa

Törmänen, Satu (2018)

Avaa tiedosto
Tormanen_Satu.pdf (2.043Mt)
Lataukset: 


Törmänen, Satu
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018091415163
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on tutkia kuvataideterapeuttista menetelmää tunne- ja vuorovaikutustaitojen tukena steinerpedagogisessa varhaiskasvatuksessa. Aihe syntyi tarpeesta saada lisää työvälineitä lasten tunne- ja vuorovaikutustaitojen tukemiseen.
Työn teoreettinen viitekehys koostuu lasten kuvallisen ilmaisun kehittymisestä, tunne- ja vuorovaikutustaitojen tukemisesta, kuvataideterapeuttisesta menetelmästä ja steinerpedagogiikasta. Tämän viitekehyksen pohjalta työn tavoitteeksi nousi tutkia, miten kuvataideterapeuttinen menetelmä sopii tuen muodoksi steinerpäiväkotiin ja miten sen psykodynaaminen lähestymistapa voi tuoda uutta näkemystä tunne- ja vuorovaikutustaitojen tukemiseen steinerpäiväkodissa. Kehittämistyön kohderyhmäksi muotoutui steinerpedagogisen varhaiskasvatuksen piirissä olevat lapset.

Työn toiminnallisessa osuudessa toteutettiin yksi kuvataideterapeuttinen ryhmäjakso, joka koostui kolmesta lapsesta ja kaksi yksilöjaksoa. Ryhmän kanssa kokoonnuttiin kymmenen ja yksilöiden kanssa kymmenestä viiteentoista kertaa. Kerrat kestivät puolesta tunnista tuntiin. Kuvataideterapeuttisten jaksojen seurannassa käytettiin havainnointia sekä työpäiväkirjaa, joita hyödynnettiin tulosten raportoinnissa ja analysoinnissa. Havainnointi kohdistui terapeuttisen toiminnan ulkoisiin rajoihin, jotka jaoteltiin neljään teemaan: 1) tila 2) ajankohta 3) kesto ja 4) käytetyt taidemateriaalit. Lisäksi havainnoitiin ryhmäjakoa sekä yksilöjaksojen erityispiirteitä.

Tulosten pohjalta voidaan todeta, että tilana toimii parhaiten rauhallinen tila, jossa lapset eivät muuten vietä aikaa. Ajankohdan ja keston kannalta on oleellista, että ne sopivat päiväkodin kokonaispäivärytmiin. Lapsen vireystila vaikuttaa työskentelyyn oleellisesti. Jaksojen ja kertojen kesto on yksilöllistä. Uudet materiaalit innostavat lapsia uusiin kokeiluihin enemmän kuin tutut käytössä olevat materiaalit. Uusilla materiaaleilla aiheet nousevat yksityiskohtaisemmin ja selkeämmin esille. Ryhmän toiminnan ja työrauhan paremman säilyvyyden kannalta tärkeää on huomioida lasten yhteensopivuus ja aikuisen osallistuminen itse tekemiseen. Yksilötyöskentelyissä aikuisen kanssa tapahtuva vuorovaikutus on oleellisempaa. Työn johtopäätöksenä voidaan todeta, että kuvataideterapeuttinen menetelmä sopii hyvin yhdeksi tuen muodoksi steinerpäiväkotiin. Tunne- ja vuorovaikutustaitojen tueksi kuvataideterapeuttinen menetelmä sopii erinomaisesti. Sekä ryhmä- että yksilöjaksot tukevat tunteiden säätelyä sekä vuorovaikutustaitoja ja auttavat toimimaan suuremmassa ryhmässä. On mahdollista, että psykodynaamisen näkökulman ja kuvan teon kautta lapsi pystyy tuomaan esille asioita ja tunteita, joita ei muuten ehkä pystyisi sanoittamaan.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste