Myyntiprosessin kehittäminen digitaalisen markkinoinnin keinoin : Liiketoiminnan strateginen kehittäminen, Case yritys x
Marjanen, Marika (2018)
Marjanen, Marika
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018091715173
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018091715173
Tiivistelmä
Digitalisaatio muuttaa radikaalisti ostokäyttäytymistä ja synnyttää siten yrityksille tarpeen oman myyntiprosessin modernisoimiselle. Digitalisaatio on kaikkien yritysten ulottuvilla, mutta samalla myös asia, jota yritys ei voi sivuuttaa. Millaisia mahdollisuuksia digitalisaatio myyntiprosessin kehittämiseksi tarjoaa ja miten yritys voisi parhaiten valmistautua edessä oleviin muutoksiin?
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli digitaalisen myyntiprosessin kehittäminen toimeksiantajayrityksessä X. Työn tavoitteena oli kartoittaa ja kuvata digitalisaation mukanaan tuomia mahdollisuuksia ja toisaalta myöskin uhkia, joita toimeksiantajayrityksen olisi hyvä ottaa huomioon omaa digitaalista myyntiprosessia kehitettäessä.
Opinnäytetyön kaksiosaisessa teoreettisessa viitekehyksessä kuvataan ensin digitaalisen markkinoinnin keinoja, digitalisaation myötä syntyneitä uusia toimintamalleja, -tapoja ja keinoja joita omaksumalla myyntiprosessia voitaisiin modernisoida. Tässä kontekstissa työn teoreettinen viitekehys antaa osviittaa kehityksen suunnasta ja pyrkii ennakoimaan tulevaa. Teoreettisen viitekehyksen toisessa osassa tarkastellaan digitaalisen myynnin kehittämistä yrityksissä. Työn empiriaosuus toteutettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna toimeksiantajayrityksen ennalta valituille työntekijöille.
Tutkimustulosten mukaan työntekijöillä keskenään on digitaalisen markkinoinnin suhteen hyvin erilaiset lähtökohdat ja valmiudet. Tutkimustulokset osoittavat, että nykyisen myyntiprosessin kehittäminen toimintoja digitalisoimalla vaatii monessa suhteessa kokonaan uudenlaista ajattelua.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli digitaalisen myyntiprosessin kehittäminen toimeksiantajayrityksessä X. Työn tavoitteena oli kartoittaa ja kuvata digitalisaation mukanaan tuomia mahdollisuuksia ja toisaalta myöskin uhkia, joita toimeksiantajayrityksen olisi hyvä ottaa huomioon omaa digitaalista myyntiprosessia kehitettäessä.
Opinnäytetyön kaksiosaisessa teoreettisessa viitekehyksessä kuvataan ensin digitaalisen markkinoinnin keinoja, digitalisaation myötä syntyneitä uusia toimintamalleja, -tapoja ja keinoja joita omaksumalla myyntiprosessia voitaisiin modernisoida. Tässä kontekstissa työn teoreettinen viitekehys antaa osviittaa kehityksen suunnasta ja pyrkii ennakoimaan tulevaa. Teoreettisen viitekehyksen toisessa osassa tarkastellaan digitaalisen myynnin kehittämistä yrityksissä. Työn empiriaosuus toteutettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna toimeksiantajayrityksen ennalta valituille työntekijöille.
Tutkimustulosten mukaan työntekijöillä keskenään on digitaalisen markkinoinnin suhteen hyvin erilaiset lähtökohdat ja valmiudet. Tutkimustulokset osoittavat, että nykyisen myyntiprosessin kehittäminen toimintoja digitalisoimalla vaatii monessa suhteessa kokonaan uudenlaista ajattelua.