KOTKAN NUORISOTYÖN YKSIKÖN TYÖNTEKIJÖIDEN DIGITAALISEN NUORISOTYÖN TAITOJEN KEHITTYMINEN
Leskinen, Juha (2018)
Leskinen, Juha
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018091915226
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018091915226
Tiivistelmä
Nuorisotyötä on aina tehty siellä, missä nuoriso viettää aikaansa. Nuorisotiloilta on siirrytty kaduille, kaupallisiin tiloihin ja lähivuosina kasvavassa määrin myös verkkoon. Digitaalinen nuorisotyö on kuitenkin paljon muutakin kuin internet, ja digitaalisessa murroksessa mukana pysyminen vaatii jatkuvaa kouluttautumista tai omatoimista oppimista. Kotkan nuorisotyön yksikkö koulutti työntekijöitään digitaalisen nuorisotyön saralla osana Junareissu-hanketta tavoitteena digitaalisen nuorisotyön taitojen kehittyminen.
Digitaalisen nuorisotyön osaamiskeskus Verke toteuttaa kahden vuoden välein kuntakyselyn nuorisoalan työntekijöille, joissa kysytään työntekijöiden asenteita digitaalista nuorisotyötä kohtaan ja seurataan digitaalisen nuorisotyön taitojen kehittymistä.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Kotkan nuorisotyön yksikön työntekijöiden vastauksia kolmeen eri kuntakyselyyn vuosina 2013, 2015 ja 2017. Opinnäytetyössä vertaillaan Kotkan työntekijöiden vastausten kehitystä verrattuna valtakunnalliseen kehitykseen. Opinnäytetyössä käytetään sekä määrällistä että laadullista tutkimusmenetelmää. Kyselyyn vastasi keskimäärin viisi Kotkan nuorisotyön yksikön työntekijää. Vastaajien pieni määrä ja kyselyjen vastausten täysi anonyymiys teki tulosten vertaamisen haastavaksi.
Kyselyiden tuloksia vertaamalla selvisi, että Kotkan nuorisotyön yksikön työntekijöiden digitaalisen nuorisotyön taidot kehittyivät lähes jokaisella osa-alueella nopeammin kuin valtakunnallinen taso, ja asenteet digitaalista nuorisotyötä kohtaan ovat muuttuneet positiivisemmiksi nopeammin kuin valtakunnallisesti. Koulutukset ovat parantaneet taitoja, ja ehkä osaltaan myös innostaneet kotkalaisia omaehtoiseen oppimiseen. Digitaaliseen nuorisotyöhön panostaminen näkyi myös laitehankinnoissa. Digitaaliselle nuorisotyölle tärkeiden laitteiden, kuten älypuhelinten, saatavuus työntekijöiden keskuudessa oli pa-remmalla tasolla kuin valtakunnallisesti.
Opinnäytetyö kertoo myös jatkokoulutusten tarpeellisuuden tärkeyden. Suurin osa vastaajista koki tarvitsevansa jatkokoulutusta pystyäkseen tekemään laadukasta digitaalista nuorisotyötä jatkossa. Etenkin verkkopelaamiseen toivottiin lisäkoulutusta. Tässä voitaisiin hyödyntää paikallista osaamista esimerkiksi oppilaitosyhteistyön muodossa Xamkin peliopiskelijoiden kanssa.
Digitaalisen nuorisotyön osaamiskeskus Verke toteuttaa kahden vuoden välein kuntakyselyn nuorisoalan työntekijöille, joissa kysytään työntekijöiden asenteita digitaalista nuorisotyötä kohtaan ja seurataan digitaalisen nuorisotyön taitojen kehittymistä.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Kotkan nuorisotyön yksikön työntekijöiden vastauksia kolmeen eri kuntakyselyyn vuosina 2013, 2015 ja 2017. Opinnäytetyössä vertaillaan Kotkan työntekijöiden vastausten kehitystä verrattuna valtakunnalliseen kehitykseen. Opinnäytetyössä käytetään sekä määrällistä että laadullista tutkimusmenetelmää. Kyselyyn vastasi keskimäärin viisi Kotkan nuorisotyön yksikön työntekijää. Vastaajien pieni määrä ja kyselyjen vastausten täysi anonyymiys teki tulosten vertaamisen haastavaksi.
Kyselyiden tuloksia vertaamalla selvisi, että Kotkan nuorisotyön yksikön työntekijöiden digitaalisen nuorisotyön taidot kehittyivät lähes jokaisella osa-alueella nopeammin kuin valtakunnallinen taso, ja asenteet digitaalista nuorisotyötä kohtaan ovat muuttuneet positiivisemmiksi nopeammin kuin valtakunnallisesti. Koulutukset ovat parantaneet taitoja, ja ehkä osaltaan myös innostaneet kotkalaisia omaehtoiseen oppimiseen. Digitaaliseen nuorisotyöhön panostaminen näkyi myös laitehankinnoissa. Digitaaliselle nuorisotyölle tärkeiden laitteiden, kuten älypuhelinten, saatavuus työntekijöiden keskuudessa oli pa-remmalla tasolla kuin valtakunnallisesti.
Opinnäytetyö kertoo myös jatkokoulutusten tarpeellisuuden tärkeyden. Suurin osa vastaajista koki tarvitsevansa jatkokoulutusta pystyäkseen tekemään laadukasta digitaalista nuorisotyötä jatkossa. Etenkin verkkopelaamiseen toivottiin lisäkoulutusta. Tässä voitaisiin hyödyntää paikallista osaamista esimerkiksi oppilaitosyhteistyön muodossa Xamkin peliopiskelijoiden kanssa.