Sosiaalinen media korkeakoulun opiskelijaviestinnässä
Kauppinen, Heli (2018)
Kauppinen, Heli
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018092415335
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018092415335
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää mahdollisuuksia hyödyntää sosiaalista mediaa korkeakoulun sisäisessä opiskelijaviestinnässä. Tapaustutkimus toteutettiin Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa (Xamk) ja tutkimuskohteena olivat suomenkielisten korkeakouluopiskelijoiden näkemykset. Sosiaalisen median palvelut ovat suosittuja opiskelijoiden keskuudessa. Niitä käytetään sekä verkostoitumiseen että opiskelijoiden välisen viestintään. Toimeksiantajan kannalta on tärkeä selvittää, voidaanko niitä käyttää myös korkeakoulun asioista viestimiseen ja korkeakoulun yhteisöllisyyden tukemiseen.
Tutkimusaineisto kerättiin verkossa toteutetulla Delfoi-paneelilla, jossa opiskelijat näkivät toistensa antamat vastaukset ja saivat kommentoida niitä. Paneelissa esitettiin väitteitä, joihin vastaajien piti ottaa kantaa. Perusteluosioiden ja avoimien kysymysten analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin menetelmillä käyttäen apuna Webropol-ohjelman TextMining-työkalua. Paneeliin vastasi yhteensä 589 opiskelijaa.
Tutkimuskysymyksiä oli kolme: Millaisia odotuksia opiskelijoilla on sosiaalisen median käytöstä korkeakoulun opiskelijaviestinnässä, miten he arvioivat sen vaikuttavan yhteisöllisyyteen ja millaisia käytännön ratkaisuja opiskelijat esittävät aiheeseen liittyen.
Opiskelijat odottavat, että korkeakoulu hyödyntäisi sosiaalista mediaa opiskelijaviestinnässä muiden kanavien rinnalla siten, että sen käyttö olisi opiskelijoille vapaaehtoista. Käytännön ratkaisuksi opiskelijaviestintään opiskelijat toivovat Facebook-ryhmää/-ryhmiä tai korkeakoululle luotavaa omaa mobiilisovellusta. Opiskelijat toivovat erityisesti kampuskohtaista viestintää. Opiskelijat arvioivat, että sosiaalisen median käyttö voisi lisätä yhteisöllisyyttä opiskelijoiden ja henkilökunnan kesken, mutta näkevät uhkana sen, että opiskelijat, jotka eivät käytä sosiaalista mediaa, jäisivät entistä enemmän ulkopuolisiksi. Muina uhkina opiskelijat pitävät informaatiotulvaa sekä kaupallisten, mainosrahoitteisten palveluiden käyttöön liittyviä tietosuojaongelmia.
Tutkimustulosten perusteella esitetään, että opiskelijaviestinnässä kannattaa hyödyntää ja kehittää mobiilisovellusta, joka mahdollistaa esimerkiksi kampuskohtaisen tiedotuksen ja keskustelun. Jatkotutkimuksen kohteeksi tulee ottaa kansainvälisten opiskelijoiden integroiminen sosiaalisen median yhteisöön, sillä se rajattiin tämän tutkimuksen ulkopuolelle, mutta on olennainen asia aidon korkeakouluyhteisön rakentumisen kannalta.
Tutkimusaineisto kerättiin verkossa toteutetulla Delfoi-paneelilla, jossa opiskelijat näkivät toistensa antamat vastaukset ja saivat kommentoida niitä. Paneelissa esitettiin väitteitä, joihin vastaajien piti ottaa kantaa. Perusteluosioiden ja avoimien kysymysten analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin menetelmillä käyttäen apuna Webropol-ohjelman TextMining-työkalua. Paneeliin vastasi yhteensä 589 opiskelijaa.
Tutkimuskysymyksiä oli kolme: Millaisia odotuksia opiskelijoilla on sosiaalisen median käytöstä korkeakoulun opiskelijaviestinnässä, miten he arvioivat sen vaikuttavan yhteisöllisyyteen ja millaisia käytännön ratkaisuja opiskelijat esittävät aiheeseen liittyen.
Opiskelijat odottavat, että korkeakoulu hyödyntäisi sosiaalista mediaa opiskelijaviestinnässä muiden kanavien rinnalla siten, että sen käyttö olisi opiskelijoille vapaaehtoista. Käytännön ratkaisuksi opiskelijaviestintään opiskelijat toivovat Facebook-ryhmää/-ryhmiä tai korkeakoululle luotavaa omaa mobiilisovellusta. Opiskelijat toivovat erityisesti kampuskohtaista viestintää. Opiskelijat arvioivat, että sosiaalisen median käyttö voisi lisätä yhteisöllisyyttä opiskelijoiden ja henkilökunnan kesken, mutta näkevät uhkana sen, että opiskelijat, jotka eivät käytä sosiaalista mediaa, jäisivät entistä enemmän ulkopuolisiksi. Muina uhkina opiskelijat pitävät informaatiotulvaa sekä kaupallisten, mainosrahoitteisten palveluiden käyttöön liittyviä tietosuojaongelmia.
Tutkimustulosten perusteella esitetään, että opiskelijaviestinnässä kannattaa hyödyntää ja kehittää mobiilisovellusta, joka mahdollistaa esimerkiksi kampuskohtaisen tiedotuksen ja keskustelun. Jatkotutkimuksen kohteeksi tulee ottaa kansainvälisten opiskelijoiden integroiminen sosiaalisen median yhteisöön, sillä se rajattiin tämän tutkimuksen ulkopuolelle, mutta on olennainen asia aidon korkeakouluyhteisön rakentumisen kannalta.