Kotipesä : aistisäätelyhäiriöisten lasten koulutyöskentelyn tukeminen
Pussila, Satu; Kaukinen, Janita (2018)
Pussila, Satu
Kaukinen, Janita
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018092415356
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018092415356
Tiivistelmä
Aistitiedon käsittely on monimuotoinen prosessi, jossa ihmisen hermosto vastaanottaa ja jäsentää eri aistijärjestelmien kautta saapuvaa informaatiota sekä reagoi siihen. Emme voi havaita tätä prosessia, mutta silti sen tärkeys lapsen kehityksessä, toimimisessa ja osallistumisessa on perustavanlaatuinen. Aistitiedon käsittelyn toimiessa tehokkaasti ja tarkoituksenmukaisesti, ihminen pystyy suoriutumaan jokapäiväisestä elämästään vaivattomasti. Aistitiedon käsittely toimii perustana muun muassa kehotietoisuuden, itsesäätelyn, keskittymiskyvyn, kielellisen kehityksen ja koulussa oppimisen kehittymiselle. Aina aistitiedon käsittely ei kuitenkaan toimi tehokkaasti, jolloin lapsen toiminnassa voidaan havaita erinäisiä haasteita sekä käyttäytymisen poikkeavuutta. Aistitiedon käsittelyn häiriöitä on olemassa monenlaisia, mutta opinnäytetyössämme keskitymme aistisäätelyhäiriöihin. Opinnäytetyömme toimeksiantajana toimi FunSense, joka maahantuo ja myy leikkikaluja sekä ideoita keskittymisen ja tarkkaavuuden kehittämiseen ja sujuvampaan arkeen.
Opinnäytetyömme toteutui kehittämistyönä, jonka tavoitteena oli tuottaa kirjallisuuteen pohjaava suunnitelma apuvälinetilasta Maskun Kurittulan koulun alkuopetusluokkien käyttöön. Apuvälinetilaa kutsutaan tässä opinnäytetyössä työnimellä ”kotipesä” ja sen tarkoituksena on auttaa aistisäätelyhäiriöisten oppilaiden koulutyöskentelyä.
Opinnäytetyömme toteutui kehittämistyönä, jonka tavoitteena oli tuottaa kirjallisuuteen pohjaava suunnitelma apuvälinetilasta Maskun Kurittulan koulun alkuopetusluokkien käyttöön. Apuvälinetilaa kutsutaan tässä opinnäytetyössä työnimellä ”kotipesä” ja sen tarkoituksena on auttaa aistisäätelyhäiriöisten oppilaiden koulutyöskentelyä.