Vastaanotolle illalla? : Kyselytutkimus vastaanottoaikojen kehittämiseksi
Kuusjärvi, Juha; Muurila, Oona; Rasi, Petra (2018)
Kuusjärvi, Juha
Muurila, Oona
Rasi, Petra
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018092515377
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018092515377
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tehtävänä oli selvittää, mihin aikaan asiakkaat pääsisivät parhaiten lääkärin tai hoitajan kiireettömälle vastaanotolle ja vastaisiko iltavastaanotto asiakkaiden tarpeisiin. Opinnäytetyö tehtiin Ylöjärven terveyskeskukselle. Tavoitteena oli tuottaa luotettavaa tietoa päätöksenteon tueksi mahdollisen iltavastaanoton aloittamisesta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä menetelmää. Aineisto kerättiin ylöjärveläisessä ostoskeskuksessa strukturoidulla kyselylomakkeella henkilökohtaisessa kontaktissa. Kyselyyn vastasi sata henkilöä (n=100).
Ihmiset, jotka eivät pääse vastaanotolle virka-aikaan, hakeutuvat monesti päivystykseen. Opinnäytetyön tulosten mukaan kyselyyn vastanneille sopivin vastaanottoaika olisi kello 17–18. Tämän aikavälin valitsi yli puolet vastaajista, ja sitä myöhemmät iltavastaanottoajat saivat seuraavaksi eniten suosiota. Myös aamun vastaanottoaika kello 7–8 olisi sopiva kolmasosalle vastaajista. Joka kahdeksas vastasi, että ei pääsisi vastaanotolle virka-aikaan kahden viikon tarkastelujakson aikana. Suurin osa kyselyyn osallistuneista oli työikäisiä ja lapsiperheitä.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että asiakkaat olisivat kiinnostuneita iltavastaanotoista. Vastaanottoaikojen sopivuutta on tutkittu vähän maailmalla ja Suomessa. Jatkotutkimusehdotuksena opinnäytetyölle on tutkia laajemmin vastaanottoaikojen sopivuutta ja sen yhteyttä päivystyksen kuormitukseen. Iltavastaanottokokeiluja on myös lopetettu, ja lopetussyitä olisi hyvä tutkia. Mikäli Ylöjärvellä päädytään iltavastaanottotoiminnan aloittamiseen, jatkotutkimusehdotuksena on iltavastaanottojen suosion ja kannattavuuden tutkiminen. Lisäksi jatkotutkimusehdotuksena olisi tutkia henkilökunnan näkemystä nykyistä vaihtelevammista työajoista.
Ihmiset, jotka eivät pääse vastaanotolle virka-aikaan, hakeutuvat monesti päivystykseen. Opinnäytetyön tulosten mukaan kyselyyn vastanneille sopivin vastaanottoaika olisi kello 17–18. Tämän aikavälin valitsi yli puolet vastaajista, ja sitä myöhemmät iltavastaanottoajat saivat seuraavaksi eniten suosiota. Myös aamun vastaanottoaika kello 7–8 olisi sopiva kolmasosalle vastaajista. Joka kahdeksas vastasi, että ei pääsisi vastaanotolle virka-aikaan kahden viikon tarkastelujakson aikana. Suurin osa kyselyyn osallistuneista oli työikäisiä ja lapsiperheitä.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että asiakkaat olisivat kiinnostuneita iltavastaanotoista. Vastaanottoaikojen sopivuutta on tutkittu vähän maailmalla ja Suomessa. Jatkotutkimusehdotuksena opinnäytetyölle on tutkia laajemmin vastaanottoaikojen sopivuutta ja sen yhteyttä päivystyksen kuormitukseen. Iltavastaanottokokeiluja on myös lopetettu, ja lopetussyitä olisi hyvä tutkia. Mikäli Ylöjärvellä päädytään iltavastaanottotoiminnan aloittamiseen, jatkotutkimusehdotuksena on iltavastaanottojen suosion ja kannattavuuden tutkiminen. Lisäksi jatkotutkimusehdotuksena olisi tutkia henkilökunnan näkemystä nykyistä vaihtelevammista työajoista.