Sähköauton ajonseurantalaitteisto
Helminen, Lauri (2018)
Helminen, Lauri
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018092515391
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018092515391
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia vanhaa sähköautoa ja kehittää sitä. Tavoitteena oli rakentaa käyttö- ja rakennuskustannuksiltaan edullinen kaupunkiauto. Aihiona käytettiin 10 vuotta puun alla seissyttä, ennestään sähköautona ollutta Fortumin rakennuttamaa vuoden 1991 aikaista konversioauto Elcattia, joka on tehty Subaru Domingon runkoon. Opinnäytetyö on tehty omarahoitteisena.
Tässä opinnäytetyössä on perehdytty sähköauton tekniikkaan, erityisesti sähkö- ja ohjausjärjestelmiin. Työn osuudessa käsitellään sähköauton kunnostuksen ja kehityksen vaiheita sekä ratkaisuita, joihin on päädytty. Opinnäytetyössä käsitellään myös sähköautoilua yleisesti. Opinnäytetyön pääpaino on ajosähkön seurantalaitteen suunnittelussa ja toteutuksessa.
Työssä käytettiin lähdetietona auton omaa dokumentointia, sähköautoilua koskevia opinnäytetöitä ja ohjelmointiin liittyviä nettisivustoja. Lisäksi kysyttiin neuvoja ja mielipiteitä asiaan perehtyneiltä ihmisiltä.
Työn tuloksena saatiin rakennettua sähköautoon toimiva ajonseurantalaite, jolla kuljettajan on helppo tiedostaa jäljellä oleva toimintasäde. Lisäksi kuljettajan on helppo seurata muutakin ajoseurantalaitteiston tarjoamaa informaatiota.
Tässä opinnäytetyössä on perehdytty sähköauton tekniikkaan, erityisesti sähkö- ja ohjausjärjestelmiin. Työn osuudessa käsitellään sähköauton kunnostuksen ja kehityksen vaiheita sekä ratkaisuita, joihin on päädytty. Opinnäytetyössä käsitellään myös sähköautoilua yleisesti. Opinnäytetyön pääpaino on ajosähkön seurantalaitteen suunnittelussa ja toteutuksessa.
Työssä käytettiin lähdetietona auton omaa dokumentointia, sähköautoilua koskevia opinnäytetöitä ja ohjelmointiin liittyviä nettisivustoja. Lisäksi kysyttiin neuvoja ja mielipiteitä asiaan perehtyneiltä ihmisiltä.
Työn tuloksena saatiin rakennettua sähköautoon toimiva ajonseurantalaite, jolla kuljettajan on helppo tiedostaa jäljellä oleva toimintasäde. Lisäksi kuljettajan on helppo seurata muutakin ajoseurantalaitteiston tarjoamaa informaatiota.