Twitterin hyödyntäminen B2B-myyjän henkilöbrändin rakentamisessa
Ojala, Hanna-Maria (2018)
Ojala, Hanna-Maria
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018092615429
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018092615429
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan Twitterin hyödyntämistä B2B-myyjän työssä. Työssä käsitellään sosiaalisen median ja sosiaalisen myynnin merkitystä tämän päivän myyntiorganisaatiossa, B2B-myyjän henkilöbrändin rakentamista erityisesti Twitterissä sekä Twitterin merkitystä B2B-myyjän työssä. Tavoitteena on selvittää, miten tämän päivän B2B-myyjän hyödyntää Twitteriä omassa myyntityössä ja henkilöbrändin rakentamisessa.
B2B-asiakkaiden ostokäyttäytyminen on muuttunut merkittävästi digitalisaation myötä. Tämän johdosta B2B-myynti on ollut murroksessa, koska B2B-asiakkaiden ostokäyttäytyminen on muuttunut. Yritysten välisessä ostamisessa henkilöt käyttävät samoja tiedonkeruukanavia kuin vapaa-ajalla ja ostaminen tapahtuu myös yhä enemmän samankaltaisella tavalla. Markkinoille on tuotu uusi käsite H2H (human to human), joka on korvaamassa B2B- ja B2C-käsitteet. Vaikka kyse on yritysten välisestä ostamisesta, niin yritykset eivät tee kauppaa, vaan ihminen ostaa ihmiseltä. Tämän vuoksi myös yritysten välisessä myynnissä on tärkeä tuoda esille inhimillisyyttä ja vuorovaikutusta.
B2B-myyjän rooli on muuttunut, koska tapa ostaa on muuttunut. Sosiaalinen myynti on tullut perinteisen myyntityön rinnalle. Tämän päivän B2B-myyjä on enemmän asiantuntija, joka antaa asiakkaille sellaista lisäarvoa, mitä ei löydä internetistä. Valveutunut B2B-myyjä rakentaa itselleen henkilöbrändin, jota alkaa systemaattisesti toteuttamaan sosiaalisen median kanavissa.
Tutkimus suoritettiin havainnoimalla Twitteristä kerättyjä twiittejä puolen vuoden ajanjaksolta. Tutkimukseen kuuluvien henkilöiden twiitit poimittiin ja analysoitiin yksitellen.
B2B-asiakkaiden ostokäyttäytyminen on muuttunut merkittävästi digitalisaation myötä. Tämän johdosta B2B-myynti on ollut murroksessa, koska B2B-asiakkaiden ostokäyttäytyminen on muuttunut. Yritysten välisessä ostamisessa henkilöt käyttävät samoja tiedonkeruukanavia kuin vapaa-ajalla ja ostaminen tapahtuu myös yhä enemmän samankaltaisella tavalla. Markkinoille on tuotu uusi käsite H2H (human to human), joka on korvaamassa B2B- ja B2C-käsitteet. Vaikka kyse on yritysten välisestä ostamisesta, niin yritykset eivät tee kauppaa, vaan ihminen ostaa ihmiseltä. Tämän vuoksi myös yritysten välisessä myynnissä on tärkeä tuoda esille inhimillisyyttä ja vuorovaikutusta.
B2B-myyjän rooli on muuttunut, koska tapa ostaa on muuttunut. Sosiaalinen myynti on tullut perinteisen myyntityön rinnalle. Tämän päivän B2B-myyjä on enemmän asiantuntija, joka antaa asiakkaille sellaista lisäarvoa, mitä ei löydä internetistä. Valveutunut B2B-myyjä rakentaa itselleen henkilöbrändin, jota alkaa systemaattisesti toteuttamaan sosiaalisen median kanavissa.
Tutkimus suoritettiin havainnoimalla Twitteristä kerättyjä twiittejä puolen vuoden ajanjaksolta. Tutkimukseen kuuluvien henkilöiden twiitit poimittiin ja analysoitiin yksitellen.