Lisää liikuntaa päiväkotipäiviin : Liikuntaopas varhaiskasvattajille
Toropainen, Viivi (2018)
Toropainen, Viivi
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018092615446
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018092615446
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kehitettiin liikuntaopas työvälineeksi liikunnan lisäämiseen päiväkotipäiviin. Tavoitteena oli kehittää päiväkotien liikuntakasvatusta ja vahvistaa varhaiskasvattajien liikuntakasvatuksen taitoja ja tätä kautta lisätä lasten liikkumista päiväkotipäivän aikana. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä kahden mikkeliläisen päiväkodin kanssa. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus muodostuu varhaiskasvattajien kanssa tehdystä nelikenttätyöskentelystä, havainnoinneista ja liikuntaoppaan kokoamisesta.
Liikuntaoppaan sisältöjen luomisessa käytettiin apuna varhaiskasvattajilta nelikenttätyöskentelyssä tulleita ideoita, havainnoinneissa esille nousseita seikkoja sekä alan kirjallisuutta. Liikuntaopas sisältää vinkkejä liikunnan lisäämiseksi päiväkodin arkeen, lasten omaehtoisen liikunnan tukemiseen ja liikuntakasvatukseen. Opas on suunnattu kaikille varhaiskasvattajille ja sen sisällöt ovat helposti sovellettavissa erilaisten päiväkotien tiloihin ja arkeen.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu liikunnan merkityksestä lasten kokonaisvaltaiselle hyvinvoinnille. Teoreettisessa osuudessa paneudutaan liikunnan fyysisiin, psyykkisiin ja sosiaalisiin hyvinvoinnin vaikutuksiin, sekä liikuntaan ja liikuntakasvatukseen päiväkodeissa. Teoreettinen viitekehys tarkastelee myös lasten omaehtoista liikkumista, ohjattua liikuntaa ja varhaiskasvatuksen tarjoamia liikkumisympäristöjä.
Mikkelin varhaiskasvatussuunnitelmassa on esitetty yhdeksi tavoitteeksi se, että lapset liikkuvat vähintään kaksi tuntia päivässä. Kansallisella tasolla tarkasteltuna tämä tavoite ei toteudu läheskään jokaisen varhaiskasvatusikäisen lapsen kohdalla. Alle puolet varhaiskasvatusikäisistä lapsista yltää riittävään fyysiseen aktiivisuuteen päivittäin. Riittävä fyysinen aktiivisuus tukee lapsen normaalia kasvua ja kehitystä. Näin ollen opinnäytetyön aihe on ajankohtainen ja sille on selkeä tarve varhaiskasvatuksessa.
Liikuntaoppaan sisältöjen luomisessa käytettiin apuna varhaiskasvattajilta nelikenttätyöskentelyssä tulleita ideoita, havainnoinneissa esille nousseita seikkoja sekä alan kirjallisuutta. Liikuntaopas sisältää vinkkejä liikunnan lisäämiseksi päiväkodin arkeen, lasten omaehtoisen liikunnan tukemiseen ja liikuntakasvatukseen. Opas on suunnattu kaikille varhaiskasvattajille ja sen sisällöt ovat helposti sovellettavissa erilaisten päiväkotien tiloihin ja arkeen.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu liikunnan merkityksestä lasten kokonaisvaltaiselle hyvinvoinnille. Teoreettisessa osuudessa paneudutaan liikunnan fyysisiin, psyykkisiin ja sosiaalisiin hyvinvoinnin vaikutuksiin, sekä liikuntaan ja liikuntakasvatukseen päiväkodeissa. Teoreettinen viitekehys tarkastelee myös lasten omaehtoista liikkumista, ohjattua liikuntaa ja varhaiskasvatuksen tarjoamia liikkumisympäristöjä.
Mikkelin varhaiskasvatussuunnitelmassa on esitetty yhdeksi tavoitteeksi se, että lapset liikkuvat vähintään kaksi tuntia päivässä. Kansallisella tasolla tarkasteltuna tämä tavoite ei toteudu läheskään jokaisen varhaiskasvatusikäisen lapsen kohdalla. Alle puolet varhaiskasvatusikäisistä lapsista yltää riittävään fyysiseen aktiivisuuteen päivittäin. Riittävä fyysinen aktiivisuus tukee lapsen normaalia kasvua ja kehitystä. Näin ollen opinnäytetyön aihe on ajankohtainen ja sille on selkeä tarve varhaiskasvatuksessa.