OSALLISUUS VARHAISKASVATUKSESSA : Lapsen kokema osallisuus henkilöstön havainnoimana
Forsell, Jaakko (2018)
Forsell, Jaakko
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018092715479
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018092715479
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kvantitatiivista tutkimusotetta käyttäen sosiaaliselta orientaatioltaan erilaisten lasten osallisuuden kokemuksia varhaiskasvatuksen arjessa. Lisäksi selvitettiin aikuisen toiminnassa tapahtuvien muutosten ja päivän aikaisten tilanteiden ja tapahtumien yhteyttä lapsen osallisuuteen.
Tutkimuksen aineisto koostui Kehittävä palaute varhaiskasvatuksessa -hankkeessa ajalla 9.9.2017-30.4.2018 Kouvolassa, Espoossa, Helsingissä, Hyvinkäällä, Hämeenlinnassa, Järvenpäässä, Keravalla, Mäntsälässä, Nurmijärvellä, Sipoossa, Vantaalla ja Turussa kerätystä observointiaineistosta. 51 527 havaintoa käsittänyt aineisto analysoitiin teorialähtöisesti vastaamalla tutkimuskysymyksiin siitä, miten erilaisten lasten osallisuus ilmenee, miten muutokset aikuisen toiminnassa vaikuttavat lasten osallisuuteen ja millainen toiminta parantaa lasten osallisuutta.
Tulosten luotettavuutta arvioitiin vertaamalla Kouvolan tuloksia kokonaisaineistosta saataviin tuloksiin. Kuntakohtaisissa tuloksissa virhemarginaali saattoi vaihdella huomattavasti mittarista riippuen. Kokonaisaineiston tulosten virhemarginaali on sen sijaan tapausten lukumäärän vuoksi erittäin pieni, joten pienetkin erot ovat tilastollisesti merkitseviä ja tulokset yleistettävissä.
Tutkimus osoittaa, että lapsia ei tule nähdä tietynlaisena ryhmänä, vaan jokainen lapsi tulee nähdä omanlaisenaan yksilönä, koska osallisuuden kokemuksiin vaikutetaan parhaiten juuri yksilölle ominaisen toiminnan ja tapojen avulla. Eniten aikuisen tukea osallisuutensa toteutumiseksi tarvitsee vetäytyvä lapsi. Erityisesti osallistuvan ja mukautuvan lapsen kohdalla tulisi muistaa selvittää myös lapsen oma tahto, sillä he ovat monessa mukana olematta kuitenkaan toimintaan sitoutuneita saati siitä innostuneita. Omaehtoiselle lapselle aikuisen läsnäolo on usein luonteeltaan vääränlaista ja osallisuuden kannalta jopa haitallista.
Tärkeimpänä johtopäätöksenä on, että tällainen lasten näkökulmasta tehty tutkimus antaa kansallisen tason käytännöllistä sekä hyödynnettävää tietoa ja tulosten perusteella luotujen Forsellin osallisuuden indikaattoreiden muodossa tukea varhaiskasvatuksen ammattilaisille heidän työssään. Lisäksi todetaan, että lapsilähtöisen osallisuuden toteutumiseksi tarvitaan ehdottomasti lisää koulutusta ja tavoitteellista keskustelua.
Tutkimuksen aineisto koostui Kehittävä palaute varhaiskasvatuksessa -hankkeessa ajalla 9.9.2017-30.4.2018 Kouvolassa, Espoossa, Helsingissä, Hyvinkäällä, Hämeenlinnassa, Järvenpäässä, Keravalla, Mäntsälässä, Nurmijärvellä, Sipoossa, Vantaalla ja Turussa kerätystä observointiaineistosta. 51 527 havaintoa käsittänyt aineisto analysoitiin teorialähtöisesti vastaamalla tutkimuskysymyksiin siitä, miten erilaisten lasten osallisuus ilmenee, miten muutokset aikuisen toiminnassa vaikuttavat lasten osallisuuteen ja millainen toiminta parantaa lasten osallisuutta.
Tulosten luotettavuutta arvioitiin vertaamalla Kouvolan tuloksia kokonaisaineistosta saataviin tuloksiin. Kuntakohtaisissa tuloksissa virhemarginaali saattoi vaihdella huomattavasti mittarista riippuen. Kokonaisaineiston tulosten virhemarginaali on sen sijaan tapausten lukumäärän vuoksi erittäin pieni, joten pienetkin erot ovat tilastollisesti merkitseviä ja tulokset yleistettävissä.
Tutkimus osoittaa, että lapsia ei tule nähdä tietynlaisena ryhmänä, vaan jokainen lapsi tulee nähdä omanlaisenaan yksilönä, koska osallisuuden kokemuksiin vaikutetaan parhaiten juuri yksilölle ominaisen toiminnan ja tapojen avulla. Eniten aikuisen tukea osallisuutensa toteutumiseksi tarvitsee vetäytyvä lapsi. Erityisesti osallistuvan ja mukautuvan lapsen kohdalla tulisi muistaa selvittää myös lapsen oma tahto, sillä he ovat monessa mukana olematta kuitenkaan toimintaan sitoutuneita saati siitä innostuneita. Omaehtoiselle lapselle aikuisen läsnäolo on usein luonteeltaan vääränlaista ja osallisuuden kannalta jopa haitallista.
Tärkeimpänä johtopäätöksenä on, että tällainen lasten näkökulmasta tehty tutkimus antaa kansallisen tason käytännöllistä sekä hyödynnettävää tietoa ja tulosten perusteella luotujen Forsellin osallisuuden indikaattoreiden muodossa tukea varhaiskasvatuksen ammattilaisille heidän työssään. Lisäksi todetaan, että lapsilähtöisen osallisuuden toteutumiseksi tarvitaan ehdottomasti lisää koulutusta ja tavoitteellista keskustelua.