Asiakasperheiden kokemuksia Soiten perhetukipalvelujen perhetyöstä
Salmi, Saija; Mäki, Elina (2018)
Salmi, Saija
Mäki, Elina
Centria-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018092715471
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018092715471
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä tietoa perheiden kokemuksista sosiaali-ja terveyskuntayhtymä Soiten perhetukipalvelujen perhetyöstä edistämällä jaettua asiantuntijuutta, vahvistamalla asiakkaan äänen kuulemista sekä tuottamalla palveluun käyttäjätietoa, joiden tulosten perusteella perhetuki- palveluja voitaisiin edelleen kehittää. Työn tavoitteena oli lisäksi selvittää perhetyön tuen saatavuutta, riittävyyttä ja toimivuutta. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Soiten perhetukipalvelujen kanssa ja haastattelimme työhön Soiten perhetukipalvelujen asiakkuutensa jo päättäneitä perheitä. Tässä opinnäytetyössä aihetta käsiteltiin asiakkaiden haastattelujen sekä saatavilla olevan teoriatiedon avulla.
Opinnäytetyö noudattaa laadullisen tutkimuksen periaatteita ja pitää sisällään sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia piirteitä. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Opinnäytetyössä aineiston analyysissa käytettiin haastattelulomakkeen mukaista teemoittelua sekä aineistolähtöistä sisällönanalyysia että määrällistä analyysiä. Tutkimukseen osallistui 15 henkilöä, joista yhdeksän oli äitejä, kolme isiä ja kolme lapsia. Haastattelut toteutettiin puhelinhaastatteluina tammikuun 2018 aikana.
Opinnäytetyön tietoperusta rakentui holistisen ihmiskäsityksen, hyvinvoinnin, asiakaslähtöisyyden, perhetyön ja palvelumuotoilun käsitteistä. Teoreettisessa osuudessa käsitellään holistinen ihmiskäsitys sosiaalityön peruskatsomuksena, määritellään hyvinvointia käsitteenä ja tarkastellaan hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä, käydään läpi perhetyötä ja perhetyön prosessia, asiakaslähtöisyyttä sekä palvelumuotoilua sosiaali- ja terveydenhuollon kehittämisen menetelmänä.
Opinnäytetyöstä saaduista tuloksista kävi ilmi, että perhepalvelujen perhetyö oli koettu pääosin hyvänä ja perheitä auttavana tukimuotona. Perhetukipalvelujen perhetyö oli ollut tavoitteellista, hyvinvoinnin muutokseen tähtäävää työskentelyä. Perhetyöstä saatu tuki ja apu olivat kohdistuneet suurimmaksi osaksi arjessa jaksamiseen ja voimaantumiseen sekä luottamukseen omiin voimavaroihin. Tyytymättömyyttä olivat aiheuttanut tilanteet, joissa oli jouduttu vaihtamaan perhetukipalvelujen perhetyöstä lastensuojelun asiakkaiksi, työntekijöiden vaihtuvuus, loma-aikojen resurssien vähyys sekä palvelun oikea kohdentaminen.
Opinnäytetyö noudattaa laadullisen tutkimuksen periaatteita ja pitää sisällään sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia piirteitä. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Opinnäytetyössä aineiston analyysissa käytettiin haastattelulomakkeen mukaista teemoittelua sekä aineistolähtöistä sisällönanalyysia että määrällistä analyysiä. Tutkimukseen osallistui 15 henkilöä, joista yhdeksän oli äitejä, kolme isiä ja kolme lapsia. Haastattelut toteutettiin puhelinhaastatteluina tammikuun 2018 aikana.
Opinnäytetyön tietoperusta rakentui holistisen ihmiskäsityksen, hyvinvoinnin, asiakaslähtöisyyden, perhetyön ja palvelumuotoilun käsitteistä. Teoreettisessa osuudessa käsitellään holistinen ihmiskäsitys sosiaalityön peruskatsomuksena, määritellään hyvinvointia käsitteenä ja tarkastellaan hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä, käydään läpi perhetyötä ja perhetyön prosessia, asiakaslähtöisyyttä sekä palvelumuotoilua sosiaali- ja terveydenhuollon kehittämisen menetelmänä.
Opinnäytetyöstä saaduista tuloksista kävi ilmi, että perhepalvelujen perhetyö oli koettu pääosin hyvänä ja perheitä auttavana tukimuotona. Perhetukipalvelujen perhetyö oli ollut tavoitteellista, hyvinvoinnin muutokseen tähtäävää työskentelyä. Perhetyöstä saatu tuki ja apu olivat kohdistuneet suurimmaksi osaksi arjessa jaksamiseen ja voimaantumiseen sekä luottamukseen omiin voimavaroihin. Tyytymättömyyttä olivat aiheuttanut tilanteet, joissa oli jouduttu vaihtamaan perhetukipalvelujen perhetyöstä lastensuojelun asiakkaiksi, työntekijöiden vaihtuvuus, loma-aikojen resurssien vähyys sekä palvelun oikea kohdentaminen.