Varhaisiän musiikinopetus esikielellisen kehityksen tukena
Halme, Elina (2018)
Halme, Elina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018091915240
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018091915240
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten esikielellisen kehityksen vaiheet tulevat esille varhaisiän musiikinopetuksessa ja miten ohjaajat huomioivat nämä vaiheet. Esikielellinen kehitys on merkityksellinen osa lapsen kielen- ja kommunikaation kehitystä. Varhaisiän musiikinopetuksessa mm. lauletaan, soitetaan, lorutellaan ja tanssitaan. Tarkoituksena oli selvittää, näkyykö esikielelliseen kehitykseen vaikuttavia tekijöitä varhaisiän musiikinopetuksessa ja mitkä seikat varhaisiän musiikinopetuksessa ruokkivat esikielellistä kehitystä.
Tutkimuksen tietopohja kerättiin kielenkehitystä ja musiikillista kehitystä käsittelevästä kirjallisuudesta sekä varhaisiän musiikinopetusta käsittelevästä kirjallisuudesta. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kahta musiikkipedagogia, jotka molemmat työskentelevät varhaisiän musiikinopetuksen parissa. Haastatteluissa kartoitettiin, millaisia visuaalisia keinoja haastateltavat työssään käyttävät. Lisäksi haluttiin selvittää, millä tavoin varhaisiän musiikinopettajat rohkaisevat lasten vanhempia käyttämään ääntään. Haastattelujen lisäksi tehtiin havainnointia haastateltavien opetusryhmissä. Havaintoja tehdessä keskityttiin huomioimaan, näkyykö esikielelliseen kehitykseen vaikuttavia tekijöitä varhaisiän musiikinopetuksessa.
Tutkimuksessa ilmeni, että varhaisiän musiikinopetuksessa näkyy esikielelliseen kehitykseen vaikuttavia tekijöitä. Erityisesti esille nousivat visuaaliset keinot ja jaettu tarkkaavuus. Tutkimuksessa myös ilmeni, että varhaisiän musiikinopettajat tarvittaessa rohkaisevat vanhempia äänenkäytössä.
Tutkimuksen tietopohja kerättiin kielenkehitystä ja musiikillista kehitystä käsittelevästä kirjallisuudesta sekä varhaisiän musiikinopetusta käsittelevästä kirjallisuudesta. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kahta musiikkipedagogia, jotka molemmat työskentelevät varhaisiän musiikinopetuksen parissa. Haastatteluissa kartoitettiin, millaisia visuaalisia keinoja haastateltavat työssään käyttävät. Lisäksi haluttiin selvittää, millä tavoin varhaisiän musiikinopettajat rohkaisevat lasten vanhempia käyttämään ääntään. Haastattelujen lisäksi tehtiin havainnointia haastateltavien opetusryhmissä. Havaintoja tehdessä keskityttiin huomioimaan, näkyykö esikielelliseen kehitykseen vaikuttavia tekijöitä varhaisiän musiikinopetuksessa.
Tutkimuksessa ilmeni, että varhaisiän musiikinopetuksessa näkyy esikielelliseen kehitykseen vaikuttavia tekijöitä. Erityisesti esille nousivat visuaaliset keinot ja jaettu tarkkaavuus. Tutkimuksessa myös ilmeni, että varhaisiän musiikinopettajat tarvittaessa rohkaisevat vanhempia äänenkäytössä.