Digimarkkinointipalvelun tarvekartoitus
Vainio, Vera (2018)
Vainio, Vera
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018092815510
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018092815510
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tutkimusaiheena oli digimarkkinointipalvelun tarvekartoitus. Idea tutkimukseen lähti tutkijan ajatuksista oman yritystoiminnan perustamisesta. Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää muotialan mikroyritysten nykytilaa sekä kiinnostusta hankkia digimarkkinointipalveluja ulkopuoliselta taholta. Tutkimuksessa selvitettiin myös yritysten ajatuksia palveluntarjoajan ominaisuuksista sekä palvelujen hinnoittelusta. Tavoitteena oli saada kuva siitä, olisiko kohdeyrityksillä tarvetta ja halua ostaa palveluja, mikäli tutkija aloittaisi yritystoiminnan liikeideallaan.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisella eli määrällisellä tutkimusotteella hyödyntäen kyselylomaketta verkossa. Lomake jaettiin suoraan kohdeyrityksille sähköpostitse ja lisäksi avoin linkki kyselyyn jaettiin Naisyrittäjät-ryhmässä Facebookissa. Sähköpostitse kutsu lähetettiin 90 yritykselle, ja vastausprosentiksi muodostui 39 prosenttia. Facebookin kautta vastauksia saatiin 17 kappaletta, eli yhteensä kyselyyn vastasi 52 yritysten edustajaa.
Tutkimustulosten perusteella voitiin päätellä, että yritykset haluavat kehittää nykyistä digimarkkinointiaan, mutta mikroyritysten budjetit ovat melko pieniä. Näin ollen voi olla haastavaa löytää sopiva hintataso, joka on tutkijalle kannattava, mutta yritysten markkinointibudjettiin nähden sopiva.
Kiinnostusta palvelujen ostamista kohtaan löytyy, etenkin muutaman vuoden toiminnassa olleilta yksityisyrityksiltä. Tutkimuksen mukaan yrityksiä eniten kiinnostavat palvelut olivat hakukoneoptimointi sekä digimarkkinointikoulutus. Tulosten perusteella suunnitteilla olevalle yritykselle voisi olla kysyntää, mutta palveluvalikoima kannattaa rajata huolellisesti.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisella eli määrällisellä tutkimusotteella hyödyntäen kyselylomaketta verkossa. Lomake jaettiin suoraan kohdeyrityksille sähköpostitse ja lisäksi avoin linkki kyselyyn jaettiin Naisyrittäjät-ryhmässä Facebookissa. Sähköpostitse kutsu lähetettiin 90 yritykselle, ja vastausprosentiksi muodostui 39 prosenttia. Facebookin kautta vastauksia saatiin 17 kappaletta, eli yhteensä kyselyyn vastasi 52 yritysten edustajaa.
Tutkimustulosten perusteella voitiin päätellä, että yritykset haluavat kehittää nykyistä digimarkkinointiaan, mutta mikroyritysten budjetit ovat melko pieniä. Näin ollen voi olla haastavaa löytää sopiva hintataso, joka on tutkijalle kannattava, mutta yritysten markkinointibudjettiin nähden sopiva.
Kiinnostusta palvelujen ostamista kohtaan löytyy, etenkin muutaman vuoden toiminnassa olleilta yksityisyrityksiltä. Tutkimuksen mukaan yrityksiä eniten kiinnostavat palvelut olivat hakukoneoptimointi sekä digimarkkinointikoulutus. Tulosten perusteella suunnitteilla olevalle yritykselle voisi olla kysyntää, mutta palveluvalikoima kannattaa rajata huolellisesti.