Hyvinvointipalveluja tarjoavan pk-yrityksen inbound-markkinointi ja asiakaslähtöinen sisältö
Paavola, Pinja (2018)
Paavola, Pinja
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018092715483
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018092715483
Tiivistelmä
Internetissä olevan sisällön paljouden vuoksi potentiaalisen asiakkaan huomion kiinnittäminen ja ylläpitäminen on haastavaa. Kilpailijoista on vaikea erottautua. Ongelmaan etsittiin ratkaisua tietoisia toimenpiteitä ja asiakaslähtöistä sisältöä painottavasta inbound-markkinointimallista. Pyrittiin selvittämään, miten hyvinvointialan pienyrityksissä toteutetaan inbound-markkinointia sekä millaista on asiakaslähtöinen sisältö ja millaisilla keinoilla sitä tuotetaan. Tavoitteena oli tuoda esiin asioita, joihin olisi hyvä kiinnittää huomiota.
Tutkimus toteutettiin laadullisena dokumentaarisen aineiston ja puolistrukturoidun haastattelun keinoin. Tutkittiin kolmea yritystä. Dokumentaarinen aineisto oli sisältö verkkosivuilla, blogissa ja Facebookissa. Haastatteluissa haluttiin saada selville digitaalisen markkinoinnin tavoitteellisten toimenpiteiden laajuus ja tapa ajatella sisältöä sekä käytettäviä keinoja.
Tutkimuksesta selvisi, että kokonaisvaltainen inbound-markkinointi ei toteudu, mutta yksittäisiä toimenpiteitä toteutettiin. Esiintyi markkinoinnin tavoitteellisuutta, mutta myös epävarmuutta toimenpiteiden toteuttamisen ja onnistumisen suhteen. Yrittäjät ajattelivat asiakaslähtöisesti, mikä näkyi käsityksistä hyvän sisällön ominaisuuksista. Asiakkaan ongelma ja tarpeet olivat keskiössä. Sisältöä tuotettiin monipuolisesti ja käytettiin erilaisia sisällöllisiä keinoja.
Inbound-markkinoinnin asiakaslähtöinen ajattelu toteutuu. Asiakkaan tavoitteelliseen johdattamiseen verkkoympäristössä sekä palvelun ja oman persoonan esiintuomiseen voi kuitenkin kiinnittää enemmän huomiota. Tutkimus lisää tietoutta hyvinvointiyrittäjien toimimisesta verkkoympäristöstä ja antaa uusia näkökulmia yrittäjille.
Tutkimus toteutettiin laadullisena dokumentaarisen aineiston ja puolistrukturoidun haastattelun keinoin. Tutkittiin kolmea yritystä. Dokumentaarinen aineisto oli sisältö verkkosivuilla, blogissa ja Facebookissa. Haastatteluissa haluttiin saada selville digitaalisen markkinoinnin tavoitteellisten toimenpiteiden laajuus ja tapa ajatella sisältöä sekä käytettäviä keinoja.
Tutkimuksesta selvisi, että kokonaisvaltainen inbound-markkinointi ei toteudu, mutta yksittäisiä toimenpiteitä toteutettiin. Esiintyi markkinoinnin tavoitteellisuutta, mutta myös epävarmuutta toimenpiteiden toteuttamisen ja onnistumisen suhteen. Yrittäjät ajattelivat asiakaslähtöisesti, mikä näkyi käsityksistä hyvän sisällön ominaisuuksista. Asiakkaan ongelma ja tarpeet olivat keskiössä. Sisältöä tuotettiin monipuolisesti ja käytettiin erilaisia sisällöllisiä keinoja.
Inbound-markkinoinnin asiakaslähtöinen ajattelu toteutuu. Asiakkaan tavoitteelliseen johdattamiseen verkkoympäristössä sekä palvelun ja oman persoonan esiintuomiseen voi kuitenkin kiinnittää enemmän huomiota. Tutkimus lisää tietoutta hyvinvointiyrittäjien toimimisesta verkkoympäristöstä ja antaa uusia näkökulmia yrittäjille.