Ammatillisen koulutuksen työpaikalla tapahtuva henkilökohtaistamisen kehittäminen
Toivanen, Pia (2018)
Toivanen, Pia
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018092315331
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018092315331
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä siitä, miten ammatillisessa koulutuksessa opiskelijaa työelämässä ohjaavat opettajat ja vastuulliset työpaikkaohjaajat tekevät henkilökohtaistamista uuden ammatillisen lainsäädännön mukaan.
Tutkimus oli laadullinen empiirinen oikeustutkimus tapaustutkimuksena. Tutkimuksella tavoiteltiin uutta tietoa kohdeorganisaation, Raision seudun koulutuskuntayhtymän (Raseko) toiminnan kehittämiseen, opiskelijan työssä kouluttautumisen henkilökohtaistamiseen. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys eli tietopohja rakentui henkilökohtaistamisen käsitteen ympärille, jossa tärkeimpänä lähteenä oli laki ammatillisesta koulutuksesta. Teemahaastattelut toteutettiin kesäkuussa 2018. Tutkimuksessa haastateltiin kuudelta eri ammattialalta opettajia, joista viisi työskenteli Rasekossa ja yksi opettaja toimi toisen koulutuksenjärjestäjän palveluksessa. Lisäksi tutkimuksessa haastateltiin eri työpaikoilta kolmea vastuullista työpaikkaohjaajaa. Haastatteluaineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla.
Tulosten mukaan opiskelijan työelämäjakson alkaessa on tarpeellista keskustella työpaikalla opiskelijan henkilökohtaistamisesta. Tällöin keskusteltaisiin työpaikan mahdollisuuksista tarjota opiskelijalle tutkinnon perusteiden mukaisia työtehtäviä sekä opiskelijan yksilöllisestä ohjauksen ja tuen tarpeesta. Opiskelijaa työpaikalla ohjaavan opettajan ja vastuullisen työpaikkaohjaajan tulee tietää yhtenäisen käsityksen mukaan opiskelijan työpaikalla henkilökohtaistettu kouluttautumisen sisältö. Opettajalta odotetaan selkeää keskustelua aiheesta. Tulosten avulla saatiin kehitysehdotuksia opiskelijan opintojen henkökohtaistamiseen työelämäjaksolla. Yhtenä kehittämisehdotuksena toivottiin opiskelijan työelämäjakson henkilökohtaistamiseen perehdytysavuksi uuden lain sisällöstä opasta toimijoille huoneentaulumuodossa.
Parhaimpana tapana tukea opiskelijan opintojen henkilökohtaistamista työelämässä pidettiin keskusteluja opettajan työpaikkakäyntien yhteydessä. Koulusta saatava kirjallinen materiaali tukee opiskelijan ohjausta työpaikalla. Opettajan ja vastuullisen työpaikkaohjaajan itsensä johtamisella oli merkitystä ja se lisäsi heidän ohjaustyössään jaksamistaan.
Tutkimus oli laadullinen empiirinen oikeustutkimus tapaustutkimuksena. Tutkimuksella tavoiteltiin uutta tietoa kohdeorganisaation, Raision seudun koulutuskuntayhtymän (Raseko) toiminnan kehittämiseen, opiskelijan työssä kouluttautumisen henkilökohtaistamiseen. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys eli tietopohja rakentui henkilökohtaistamisen käsitteen ympärille, jossa tärkeimpänä lähteenä oli laki ammatillisesta koulutuksesta. Teemahaastattelut toteutettiin kesäkuussa 2018. Tutkimuksessa haastateltiin kuudelta eri ammattialalta opettajia, joista viisi työskenteli Rasekossa ja yksi opettaja toimi toisen koulutuksenjärjestäjän palveluksessa. Lisäksi tutkimuksessa haastateltiin eri työpaikoilta kolmea vastuullista työpaikkaohjaajaa. Haastatteluaineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla.
Tulosten mukaan opiskelijan työelämäjakson alkaessa on tarpeellista keskustella työpaikalla opiskelijan henkilökohtaistamisesta. Tällöin keskusteltaisiin työpaikan mahdollisuuksista tarjota opiskelijalle tutkinnon perusteiden mukaisia työtehtäviä sekä opiskelijan yksilöllisestä ohjauksen ja tuen tarpeesta. Opiskelijaa työpaikalla ohjaavan opettajan ja vastuullisen työpaikkaohjaajan tulee tietää yhtenäisen käsityksen mukaan opiskelijan työpaikalla henkilökohtaistettu kouluttautumisen sisältö. Opettajalta odotetaan selkeää keskustelua aiheesta. Tulosten avulla saatiin kehitysehdotuksia opiskelijan opintojen henkökohtaistamiseen työelämäjaksolla. Yhtenä kehittämisehdotuksena toivottiin opiskelijan työelämäjakson henkilökohtaistamiseen perehdytysavuksi uuden lain sisällöstä opasta toimijoille huoneentaulumuodossa.
Parhaimpana tapana tukea opiskelijan opintojen henkilökohtaistamista työelämässä pidettiin keskusteluja opettajan työpaikkakäyntien yhteydessä. Koulusta saatava kirjallinen materiaali tukee opiskelijan ohjausta työpaikalla. Opettajan ja vastuullisen työpaikkaohjaajan itsensä johtamisella oli merkitystä ja se lisäsi heidän ohjaustyössään jaksamistaan.