Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Elintarvikkeiden ravintoainesisältöjen vertailu ravitsemuksellisen laadun kehittämisen työkaluna

Parviainen, Kirsi (2018)

 
Avaa tiedosto
Parviainen Kirsi.pdf (690.7Kt)
Lataukset: 


Parviainen, Kirsi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018100215587
Tiivistelmä
Vastuullisuus liitetään vahvasti osaksi tämän päivän liiketoimintaa. Vastuullisen yrityksen toiminnassa on tärkeää, että sen arvot ja teot kohtaavat toisensa. Yhä useammin vastuullisuuden tavoitteet määritellään jo yrityksen strategiassa ja niitä sitten pyritään teoin toteuttamaan.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää elintarvikealalla toimivan toimeksiantajayrityksen tuotteiden markkinapositio kilpaileviin tuotteisiin nähden vastuullisen ravitsemuksen näkökulmasta. Tältä pohjalta tuli esittää ehdotuksia tuotteiden ravitsemuksellisen laadun kehittämiseksi. Tutkimuksen taustalla oli yrityksen vastuullisuusteemainen tuotekehitysprojekti.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivisena menetelmänä tuotteiden ravintoainesisältöjen taulukointia. Tutkimuksessa mukana olleiden tuotteiden ravintoainesisällöt kerättiin tuotteista pakkausmerkintöjen perusteella. Taulukointi oli sopivin tapa käsitellä suurta määrää tuotetietoa, ja taulukoiden jatkokäyttömahdollisuus oli eduksi yritykselle. Tuotevertailu sisälsi yhteensä 293 elintarviketta viidestä eri tuotekategoriasta. Näistä yrityksen omia tuotteita oli 63. Kvalitatiivisena menetelmänä käytettiin teemahaastattelua, jolla haluttiin selvittää tutkimukseen liittyviä tavoitteita ja rajauksia. Haastattelu toteutettiin helmikuussa 2018, ja siinä oli mukana 3 yrityksen tuotekehityksen ja markkinoinnin ammattilaista.
Tulosten perusteella saatiin selkeä kuva yrityksen asemasta elintarvikemarkkinoilla tutkimukseen valikoituneiden tuotteiden osalta. Tulokset myös poikivat kehitysehdotuksia siitä, miten yrityksen tuotteita tulisi kehittää ravitsemuksellisesti parempaan suuntaan. Näitä ehdotuksia käytiin läpi yhdessä yrityksen tuotekehityksen kanssa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste