Social selling -koulutus finanssialan asiantuntijoille
Winqvist, Ella (2018)
Winqvist, Ella
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018100215583
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018100215583
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä järjestetään koulutus finanssialan yritys Oy Samlink Ab:n asiantuntijoille. Työskentelen itse Samlinkissa markkinoinnin asiantuntijana. Yksi Samlinkin johdon määrittelemä ylätason tavoite vuodelle 2018 on asiakassuhteen vahvistaminen. Opinnäytetyön teema – asiantuntijoiden sosiaalisen median viestinnän opastaminen ja aktivointi, tulee tästä tavoitteesta. Opinnäytetyön aihe on social sellingin opettaminen asiantuntijoille, jotta työn toimeksiantaja saa siitä hyötyä.
Opinnäytetyön tavoitteena on social selling -koulutuksen järjestäminen Samlinkin asiantuntijoille. Koulutuksen tavoitteena on opettaa social selling -taitoja, joiden avulla syvennetään asiakassuhteita. Asiakassuhteiden syventämisellä tavoitellaan liiketoiminnallista hyötyä, kun yrityksen näkyvyys kasvaa ja vuorovaikutus asiakkaiden kanssa tehostuu. Opinnäytetyössä social selling on rajattu koskemaan vain olemassa olevia asiakkaita, sillä toimeksiantaja painottaa liiketoiminnassaan tällä hetkellä asiakassuhteiden syventämistä.
Koulutuksessa esiteltiin social sellingin perusteita, sekä social sellingin osa-alueina presenssiä, yhteisöjä, vuorovaikusta, sisältöä ja jatkuvuutta. Lisäksi koulutukseen osallistuneet saivat itseopiskelumateriaalina tehtävälistoja social sellingissä alkuun pääsemiseksi.
Opinnäytetyössä menetelminä käytettiin tapahtuman järjestämistä, asiantuntijoiden kouluttamista sekä social selling -käyttöönottoprosessin soveltamista.
Opinnäytetyön produkti, eli koulutus, onnistui hyvin. Koulutuksen osallistujien social selling -tietämyksen taso kasvoi merkittävästi ja kaikki osallistuneet kokivat saaneensa tarvittavat tiedot social sellingin hyödyntämiseen koulutuksesta.
Onnistuneen koulutuksen jälkeen Samlinkilla on nyt henkilöstössään asiantuntijoita, jotka tietävät mistä social sellingissä on kyse. Asiantuntijat hyödyntävät sitä kukin omilla tasoillaan, sillä opinnäytetyössä ei otettu kantaa laajempaan jalkautukseen tai jatkotoimenpiteisiin koulutuksen välittömän jälkimarkkinoinnin jälkeen.
Social selling vaatii jatkuvuutta, jotta sen avulla saadaan myyntiä. Jatkoehdotuksena toimeksiantajalle on koulutukseen osallistuneiden social selling -taitojen ylläpitämisen ja aktiivisen käytön tukeminen. Lisäksi ehdotuksena on social sellingin opettaminen laajemmalle joukolle, esimerkiksi järjestämällä uusi koulutus tai tarjoamalla itseopiskelumateriaalia halukkaille. Myös yrityksen oman sosiaalisen median käytön aktivointi tukisi henkilöstön social sellingiä, kun yritys tarjoaisi esimerkiksi sisältöä asiantuntijoiden hyödynnettäväksi.
Opinnäytetyön tavoitteena on social selling -koulutuksen järjestäminen Samlinkin asiantuntijoille. Koulutuksen tavoitteena on opettaa social selling -taitoja, joiden avulla syvennetään asiakassuhteita. Asiakassuhteiden syventämisellä tavoitellaan liiketoiminnallista hyötyä, kun yrityksen näkyvyys kasvaa ja vuorovaikutus asiakkaiden kanssa tehostuu. Opinnäytetyössä social selling on rajattu koskemaan vain olemassa olevia asiakkaita, sillä toimeksiantaja painottaa liiketoiminnassaan tällä hetkellä asiakassuhteiden syventämistä.
Koulutuksessa esiteltiin social sellingin perusteita, sekä social sellingin osa-alueina presenssiä, yhteisöjä, vuorovaikusta, sisältöä ja jatkuvuutta. Lisäksi koulutukseen osallistuneet saivat itseopiskelumateriaalina tehtävälistoja social sellingissä alkuun pääsemiseksi.
Opinnäytetyössä menetelminä käytettiin tapahtuman järjestämistä, asiantuntijoiden kouluttamista sekä social selling -käyttöönottoprosessin soveltamista.
Opinnäytetyön produkti, eli koulutus, onnistui hyvin. Koulutuksen osallistujien social selling -tietämyksen taso kasvoi merkittävästi ja kaikki osallistuneet kokivat saaneensa tarvittavat tiedot social sellingin hyödyntämiseen koulutuksesta.
Onnistuneen koulutuksen jälkeen Samlinkilla on nyt henkilöstössään asiantuntijoita, jotka tietävät mistä social sellingissä on kyse. Asiantuntijat hyödyntävät sitä kukin omilla tasoillaan, sillä opinnäytetyössä ei otettu kantaa laajempaan jalkautukseen tai jatkotoimenpiteisiin koulutuksen välittömän jälkimarkkinoinnin jälkeen.
Social selling vaatii jatkuvuutta, jotta sen avulla saadaan myyntiä. Jatkoehdotuksena toimeksiantajalle on koulutukseen osallistuneiden social selling -taitojen ylläpitämisen ja aktiivisen käytön tukeminen. Lisäksi ehdotuksena on social sellingin opettaminen laajemmalle joukolle, esimerkiksi järjestämällä uusi koulutus tai tarjoamalla itseopiskelumateriaalia halukkaille. Myös yrityksen oman sosiaalisen median käytön aktivointi tukisi henkilöstön social sellingiä, kun yritys tarjoaisi esimerkiksi sisältöä asiantuntijoiden hyödynnettäväksi.